برگزاری مهمانی دوستانه و خودمانی در فضای پشت بام

چیدوپلاس 10 مرداد 1399 ،

میان روزمرگی ها و روز های شلوغ و تکراری در طول هفته، برگزاری مهمانی دوستانه یا خانوادگی و مهمانی ها و دور همی های کوچک آخر هفته، از لذت بخش ترین اتفاقات هستند. دقایقی را که میان افرادی که دوست شان داریم سپری می کنیم و حال و هوا و روحیه ای تازه می کنیم، باید غنیمت بشماریم و سعی کنیم هر چه بیشتر فرصت دور هم بودن را برای خود و خانواده مان فراهم کنیم. خیلی پیش می آید که به دلیل کمبود فضا و آماده نبودن منزل برای برگزاری مهمانی، از برگزاری آن صرف نظر کرده ایم. اما بهتر است سخت نگیریم چون می توانیم برای ساعاتی از فضا های باز و مشاع مثل پارک، حیاط و یا پشت بام منزل استفاده کرده و برگزاری مهمانی دوستانه مان را در این فضا ها انجام دهیم. فرهنگ استفاده از فضای باز در ایران با افزایش شهر نشینی رفته رفته به فراموشی سپرده می شود، اما باید بدانیم ارتباط با طبیعت بخشی از هویت ماست. استفاده از فضای باز برای دور هم جمع شدن و برگزاری مراسم های کوچک باعث می شود رابطه ما با طبیعت اطراف حفظ شود و از نور طبیعی و درخشندگی گیاهان استفاده کنیم، همچنین روح خود را جلا داده و حس طراوت و سر زندگی بیشتری داشته باشیم. این ساعات خوش ارتباطات انسانی هستند که تا ابد در ذهن ما می مانند و خاطره های زیبایی برای ما می سازند.

برگزاری مهمانی دوستانه در فضای باز چطور انجام می شود؟

اگر کمی با فرهنگ دیگر کشور ها آشنایی داشته باشید متوجه می شوید که تولد گرفتن در پارک و فضای باز در خارج از ایران طرفداران بسیاری دارد و به مرور زمان ایده های زیادی برای برگزاری چنین جشن هایی به وجود آمده است. شما می توانید نوشیدنی خنک سرو کنید و غذا های مناسب فصل تهیه کنید. از سایه بان برای مراقبت از تابش نور مستقیم خورشید و از بالشت و زیر انداز برای نشستن استفاده نمایید و یک روز رویایی در دل طبیعت و گیاهان و صدای پرندگان داشته باشید. فضای طبیعی و پارک بهترین محل برای بازی بچه ها و تفریح بزرگسالان است که سقف و لوستری بالای سرتان نیست و می شود از نزدیکی و عجین بودن با طبیعت لذت برد. اگر به فکر برگزاری مهمانی دوستانه و یا دورهمی دوستانه یا خانوادگی هستید و تا به حال فرصت دعوت کردن مهمان های تان را از ترس کمبود جا نداشتید، یا اگر در صدد موقعیتی برای برگزاری تولدی خودمانی یا حتی مراسم فارق التحصیلی هستید یا می خواهید تنوعی در مهمانی های تان ایجاد کنید، به فضای پشت بام منزل فکر کنید و برای اینکه بدانید چطور پشت بام را برای یک مهمانی به یاد ماندنی آماده کنید در این مطلب با ما همراه باشید.

چطور فضای پشت بام را برای برگزاری مهمانی دوستانه آماده کنیم؟

پیش از آنکه کارهای مربوط به مهمانی را شروع کنید باید به این فکر کنید که چطور می توان فضای معمولی و خشک پشت بام را به محیطی جذاب و زیبا برای برگزاری مهمانی دوستانه تبدیل کرد. ما در این متن ایده های خوبی را برای شما مطرح می کنیم. به کار گیری و اجرای این ایده ها نه سخت است و نه پر هزینه. تنها به کمی وقت و سلیقه نیاز دارد.

  • گلدان های گل و گیاه های سبز

با گلدان های رنگی و برگ های سبز و تازه شان می توانید فضای پشت بام را سبز و پر طراوت کنید. اگر در خانه گلدان های گیاه آپارتمانی دارید برای چند ساعتی آن ها را به فضای پشت بام بیاورید و در اطراف میز بگذارید. درختچه های کوچک نیز برای این کار عالی هستند. این گیاهان سبز فضای خشک و خالی پشت بام را زیبا و دوست داشتنی می کنند. هر چه بیشتر گلدان تازه بیاورید بهتر است. برای روی میز غذا نیز می توانید از گل های شاخه بریده مانند داوودی و میخک و غیره استفاده نمایید. وجود این گلها بر روی میز و لا به لای ظروف غذا و خوراکی اشتهای مهمانان را برای خوردن این خوراکی ها بیشتر می کند.

  • استفاده از وسایل کاغذی تزیینی

برای زیبا تر کردن محیط پشت بام از ریسه های کاغذی، بادکنک، کاغذ های رنگی و غیره هم می توانید استفاده کنید. اگر مهمانی تان در روز برگزار می شود این ریسه های کاغذی رنگی محیط اطراف را بسیار زیبا می کنند.

  • نورپردازی در فضای پشت بام

اگر مهمانی شما در عصر و شب برگزار می شود، نورپردازی فضای پشت بام بسیار مهم است، می توانید با کمک یک چهار چوب فلزی یا چوبی بلند و ریسه های نورانی که از آن آویزان شده اند؛ فضای زیبا و آرامش بخشی را ایجاد کنید. یا اینکه در قسمت هایی بر روی میز، با به کار گیری شمع یا فانوس های دکوری تزئینات زیبایی اجرا کنید، ریسه های نوری و لامپ های چراغانی فضا را بسیار رویایی و دوست داشتنی می کنند. برای آنکه نور کافی جهت برگزاری مهمانی و خوردن غذا فراهم باشد می توانید از لامپ هم استفاده نمایید. برای این کار شاید لازم باشد از داخل منزل خود یک سیم کشی ساده انجام دهید.

  • در نظر گرفتن سایبان برای مهمانی های در طول روز

اگر مهمانی تان را در روز برگزار می کنید و تابش آفتاب ممکن است مهمان ها را اذیت کند، از یک سایبان استفاده نمایید. سایبان های رنگی کمک می کنند تا هم فضا قشنگ و جذاب شود و هم آفتاب اذیت تان نکند.

  • رنگ کردن دیوار ها

اگر وقت و حوصله و البته امکانش را داشته باشید و دیوار های پشت بام را رنگ کنید فضا را تا حد زیادی برای برگزاری مهمانی دوستانه در این فضا آماده کرده اید. برای این کار می توانید از رنگ های شاد و پر انرژی استفاده کنید و با ترکیب چند رنگ در کنار یکدیگر بر روی دیوار ها محیط را شاد و جذاب کنید. همچنین می توانید گلدان های گل را از دیوار ها آویزان نمایید و به زیبا تر شدن دیوار ها کمک کنید.

  • میز و صندلی یا قالیچه و زیر انداز

برای برگزاری مهمانی دوستانه در پشت بام حتما نیازی به داشتن میز و صندلی نیست. اگر چه در صورت داشتن میز و صندلی مهمان های تان راحت تر خواهند بود اما اگر این امکانات را نداشته باشید می توانید از قالیچه و تشک برای نشستن استفاده کنید. چنانچه قصد دارید میز و صندلی برای این کار تهیه کنید انواع مدل های میز و صندلی مناسب برای سفر و پیک نیک و همینطور مبلمان باغی و میز و صندلی های فلزی و حصیری که در حیاط یا تراس قرار می دهند، وجود دارد. مشکل مدل های ثابت مبلمان باغی آن است که بعد از برگزاری مهمانی دوستانه در پشت بام باید آنها را در جایی مانند انباری قرار دهید و اگر با مشکل کمبود جا مواجه باشید، این کار با درد سر هایی برای تان همراه است. بنابراین میز و صندلی های تاشو انتخاب های بهتری برایتان هستند.

به غیر از میز و صندلی و مبلمان می توانید از زیر انداز و تشک نیز برای نشستن مهمان های تان استفاده کنید. با قالیچه و زیر انداز های ساده، محدوده نشستن مهمان ها را در مربع یا مستطیلی مشخص کنید و فضا را خصوصی تر نمایید. این کار درست همانند آن است که به یک پیک نیک در طبیعت رفته باشید. از بالشتک های راحتی و نرم و ساده برای تکیه دادن و کوسن هایی با ضخامت کم برای نشیمن استفاده کنید تا مهمان ها بتوانند صمیمی و راحت باشند. پاف های حصیری و تریکو یا شال های مبل و پتو های نازک را نیز می توانید در کنار تزئینات خود برای دنج تر کردن فضا قرار بدید و در عین سادگی یک دکوراسیون شیک برای برگزاری مهمانی دوستانه در پشت بام تدارک ببینید.

اگر قصد دارید مهمانی تان جلوه رسمی تری به خود بگیرد، به یک میز برای غذا ها احتیاج دارید. می توانید با هزینه کم یک میز دست دوم تهیه کنید و با یک رنگ آمیزی ساده آن را به یک میز زیبا تبدیل کنید. همچنین با انداختن یک رو میزی تازه که از پارچه ای گل دار تهیه شده، حال و هوای میز و مهمانی تان را شاد تر نمایید. درواقع شما با دورهمی در پشت بام منزل می توانید تناسبات را بهم بزنید و نیازی نیست مانند فضای خانه همه چیز در هارمونی و تناسبات سفت و سختی محصور شود. اگر تخت فلزی یا چوبی دارید، با پوشاندن قالیچه و پارچه روی آن یک کاناپه نشیمن درست کنید که راحت روی آن لم بدهید. سعی کنید از وسایل تاشو و سبک برای برگزاری مهمانی دوستانه استفاده کنید.

  • غذا ها و خوراکی ها

یکی از ملزومات برگزاری مهمانی دوستانه نوع و نحوه سرو خوراکی ها و غذا های متناسب با آب و هوای فصل است. حتما از فلاسک و کلمن برای گرم و سرد نگه داشتن نوشیدنی ها و از یخ برای خنک نگه داشتن نوشیدنی های تابستانی استفاده کنید. برای تزئینات میز غذا از شمع، روبان و دستمال سفره های کاربردی کمک بگیرید و با رنگ ها بازی کنید. سعی کنید ظروف سبک یا یکبار مصرف گیاهی تدارک ببینید که در صورت افتادن، حادثه ساز نشوند و محیط را کثیف نکنند. بهترین غذا ها برای مهمانی های کوچک و دوستانه، غذا هایی هستند که مصرف آسانی دارند و یا بصورت اسلایسی قابل سرو اند. مثل انواع اسنک ها و ساندویچ های کوچک، آش رشته و یا غذا های سبک دیگر. از تخته سرو های چوبی برای سرو میوه ها و برش های کیک و بیسکوئیت استفاده کنید و هنر میوه آرایی خودتان را بکار بگیرید. سعی کنید چای و قهوه نیز در منوی خود داشته باشید.

  • انتخاب غذا های مناسب  : غذاهایی نظیر ساندویچ ها، ماکارونی، انواع کوکو، پیتزا، سالاد الویه و سالاد ماکارونی، دلمه، آش ها
  • انتخاب میوه های مناسب : میوه های فصل، هندوانه و طالبی، سالاد میوه
  • انتخاب نوشیدنی های مناسب : انواع آبمیوه فصل، آب هویج و آب طالبی، شربت های ایرانی خنک مانند شربت زعفران و سکنجبین برای فصل تابستان، چای و قهوه
  • دسر های مناسب برای برگزاری مهمانی دوستانه در پشت بام : کیک خانگی، بستنی، دسر های سنتی ایرانی مانند شله زرد و فرنی

 

تزیین میز، غذا ها و خوراکی ها

همانطور که گفته شد می توانید میز سرو غذا را به کمک رومیزی های رنگی و زیر بشقابی های مختلف، زیبا و جذاب نمایید. برای این کار از گل های تازه هم کمک بگیرید و فضا را دلنشین تر و دلپذیر تر کنید. برای آنکه مهمانی تان منحصر به فرد تر باشد حتما غذا ها و خوراکی های تان را نیز تزیین کنید. برای این کار از گل های تازه استفاده نمایید. در واقع اینکه شما بتوانید با صرف هزینه ای اندک میزی زیبا و در خور توجه برای مهمان های تان بچینید مهم ترین کار است. برای تزیین میز از ریسه های نوری هم می توانید استفاده کنید.

محصور کردن فضای پشت بام برای حفظ حریم خصوصی

اگر برای تان مهم است که فضایی خصوصی در پشت بام داشته باشید و همسایه های تان از فضای مهمانی تان بی خبر باشند می توانید از وسایلی برای محصور کردن این فضا کمک بگیرید. استفاده از حصیر، سایبان، قرار دادن گلدان های بزرگ و گیاه هایی با ارتفاع بلند مثل شمشاد یا خیزران برای این کار پیشنهاد می شود. حتی می توانید یک یا دو طرف پشت بام را که از اطراف دید دارد، به کمک پارچه های رنگی تا حدی بپوشانید.

هیجان انگیز تر کردن مهمانی در پشت بام

حالا که از محیط بسته و محدود خانه تان بیرون آمده اید و در جایی بدون سقف مانند پشت بام مهمانی برگزار می کنید، می توانید از امکانات این فضای باز استفاده کرده و کارهای هیجان انگیزی برای مهمان ها انجام دهید. یکی از این کار ها آتش بازی و روشن کردن فشفشه است. روشن کردن بالن آرزو ها و به آسمان فرستادن آن نیز کار لذت بخش و دوست داشتنی است. همچنین اگر یک شب تمیز و پر ستاره را برای برگزاری مهمانی دوستانه در پشت بام انتخاب کرده باشید می توانید با دوستان تان به دیدن آسمان و ستاره هایش بپردازید و اگر کسی تلسکوپ خانگی آماتور هم داشته باشد که دیگر همه چیز عالی پیش خواهد رفت.

برای آنکه برگزاری مهمانی دوستانه تان در پشت بام بهتر شود و در آن به همه خوش بگذرد می توانید امکانات مربوط به تماشای فیلم را هم در پشت بام فراهم کنید. برای این کار امکاناتی مانند ویدیو پروجکشن عالی است. در صورت نداشتن این وسیله تلویزیون را هم برای ساعاتی می توانید از خانه به پشت بام منتقل نمایید. لذت دیدن یک فیلم سینمایی هیجان انگیز در پشت بام با دوستان تان حتما تا سال ها در ذهن تان باقی خواهد ماند.

گرم کردن محیط در صورت سرد بودن هوا

اگر در فصلی مانند پاییز قصد برگزاری مهمانی در پشت بام را دارید، پیشنهاد می شود از وسایل گرمایشی استفاده نمایید. حتی می توانید یک استانبولی مخصوص تهیه کرده و درون آن آتش به پا کنید و از نشستن در کنار آن لذت ببرید. خوردن بلال یا سیب زمینی هایی که در آتش انداخته اید هم بسیار لذت بخش خواهد بود. اگر مهمانی را در فصل گرما هم برگزار می کنید می توانید از پنکه و یا ساده تر از آن، بادبزن های دست ساز رنگی، برای مهمان ها استفاده نمایید.

سخن پایانی

هدف اصلی از برگزاری مهمانی دوستانه و دورهمی گرفتن و دعوت دیگران، تعامل بیشتر با افراد و حرف زدن با آنها است، پس سعی کنید محیط دنج و صمیمی ایجاد کنید و سر خودتان را با پذیرایی افراطی و چیدمان پر زرق و برق حین مهمانی گرم نکنید. خلاق باشید، بازی های مختلف و تفریحات متنوع برای زمان مهمانی تان تدارک ببینید. ساده ترین وسایل را با ترکیب کردن آنها درست کنید و از کوچک ترین فرصت ها برای بودن کنار عزیزان تان استفاده کرده و بهره برده باشید. حتی همانطور که گفته شد می توانید پروژکتور نصب کنید و فیلم سینمایی شاد یا تازه ای را با هم در تاریکی شب روی پشت بام ببینید. در فضای پشت بام محدودیت مکانی وجود ندارد و دیواری شما را به ماندن در یک نقطه خاص مجبور و محدود نمی کند، بنابراین می توانید خودتان به کمک اکسسوری ها و وسایل ساده ای که در خانه دارید حد و حدود فضا و محل نشستن را تعیین کنید و ساعات متفاوتی در کنار دوستان و خانواده تان داشته باشید. با استفاده از میز و صندلی های چوبی ساده، تکه های حصیر و پارچه های نرم و دوست داشتنی و همچنین ظروف ساده و زیبا، فضایی شاعرانه و رویایی برای بودن کنار هم خلق کنید تا خاطره این مهمانی تا مدت ها در ذهن همه بماند. با اینکار دیگر غصه فضای کوچک منزل را نخواهید خورد، از طبیعت استفاده برده اید و در نهایت هم خانه تان در پایان مهمانی به هم ریخته و کثیف نخواهد شد.

 

برگزاری مهمانی دوستانه
برگزاری مهمانی دوستانه
برگزاری مهمانی دوستانه
برگزاری مهمانی دوستانه
برگزاری مهمانی دوستانه
برگزاری مهمانی دوستانه
برگزاری مهمانی دوستانه
برگزاری مهمانی دوستانه
برگزاری مهمانی دوستانه

خانه ایده آل خود را بسازید:

برگزاری مهمانی تابستانی؛ یک عصر به یاد ماندنی و دلپذیر

 



چیدوپلاسی عزیز دیدگاه خود را بنویسید

<