هنر تابلو موزائیک آرت – شیوه ی انجام، هزینه و وسایل مورد نیاز

چیدوپلاس 30 تیر 1399 ،

هنر موزائیک آرت یا معرق کاشی از هنر های خلاقانه و زیبایی است که به تازگی رونق گرفته و محبوبیت زیادی پیدا کرده است. داستان این هنر از رویارویی میان کاشی ها و نقاشی ها بوجود آمد، جایی که هنرمندان دوست داشتند همراه استفاده از رنگ در طراحی خود، بافتی برجسته و درخشنده نیز داشته باشند و در واقع تمایل به ابتکار و خلق نتیجه ای هیجان انگیزتر و متفاوت تر، سبب ایجاد این هنر شد. با لمس یک تابلوی موزائیک آرت انگار حرکت رنگ ها را زیر بند بند انگشت ها حس کرده و با اثر مثل یک موجود زنده ارتباط برقرار میکنیم. هر کس با اولین نگاه دوست دارد هنرجوی این هنر منحصر بفرد باشد و وارد دنیای طراحی و بازی با کاشی شکسته شود. دانشجویان هنر با تحقیق بسیار و آزمون و خطا به روش های جدید و خلاقانه ای در این زمینه رسیده اند که حاصل آن خلق تابلو های فوق العاده زیبا و نمایش هنر اصیل ایرانی است، بطوریکه این هنر حتی در مقیاس بزرگ در طراحی فضای شهری کاربرد دارد و باعث زیباسازی سیمای شهر میشود. با کسب اطلاعات بیشتر در مورد این هنر زیبای ایرانی و دانستن تجهیزات و بازار کار شاید شما هم مشتاق باشید در این زمینه فعالیت کنید و به مهارت بالایی برسید، پس با ما همراه باشید:

در اجرای این هنر معمولا از موزائیک های استخری بعلت جلای بیشتر و رنگ های درخشان تر به جای کاشی های ساختمانی استفاده میشود، این موزائیک ها ضخامت کمتری نسبت به کاشی دارد و در انتهای کار ظرافت زیباتری به اثر میدهد. برای شروع به ابزارهایی مثل انبرکاشی، چسب، پودر بندکشی، چوب و رنگ های اکرلیک برای رنگ کردن و زیبایی بیشتر نیاز دارید، این ابزارها در تنوع بالا در بازار موجود و قابل خرید هستند:

  • موزاییک : موزاییک های استخری در ابعاد 1.5 * 1.5 ، 2.5 * 2.5 و 5.5 * 5.5 برای معرق کاشی مناسب هستند که قیمت حدودی یک شیت شامل 81 عدد موزاییک 1.5 در بازه ی قیمتی 50 تا 100 هزارتومان بسته به نوع و کیفیت رنگ و طرح را بازار موجود است.
  • انبر کاشی : انبر کاشی یا انبر فنر دار معرق کاشی، گران ترین ابزار شما است که بدون آن پیشرفت نخواهید کرد و اگر استفاده ی درستی داشته باشید برای چهار یا پنج سال قابل استفاده است و بازه ی قیمتی 120 هزار تومان به بالا را شامل میشود.
  •  ملات بند کشی : با تولید پودر بندکشی آماده، نیاز به مخلوط سیمان و پودر سنگ و دردسرهای استفاده از آنها از بین می رود و به سبب وجود چسب و رزین داخل این پودرها، بندکشی های بین کاشی به مرور زمان نه ترک میخورند و نه از بین میروند و ماندگاری بیشتری دارند، قیمت حدودی یک بسته از ملات بندکشی 5 کیلویی حدود 25 هزار تومان است.
  • چوب: در ابعاد و اشکال متفاوتی بسته به انتخاب شما در دسترس هستند و قیمت متفاوتی دارند بطور مثال یک میز عسلی با چوب خام و آماده برای معرق کاشی حدود 400 هزار تومان قیمت دارد و اگر بخواهید تابلو کار کنید، تخته شاسی در بازه ی قیمتی 80 تا 140 هزارتومان در بازار موجود است.
  • چسب سفید: که در واقع چسب چوب سفید است و بهتر است برای مصارف بالا بصورت عمده تهیه شود و حدودا کیلویی 20 هزار تومان قیمت دارد.
  • رنگ های اکریلیک : این رنگ ها بسیار با کیفیت و تمام کننده ی کار هستند، میتوانید حاشیه و خطوط تکمیلی را با قلموی آغشته به رنگ اکریلیک تکمیل کنید، پیشنهاد ما به شما تهیه ی بسته ی 12 عددی رنگ ها در مقدار کم حدود 20 میلی لیتر است که حدود 120 هزار تومان قیمت دارد.

 

برای شروع کار عکس و طرح مورد علاقه خود را با کیفیت بالا انتخاب کنید، پیشنهاد ما به شما این است که برای کارهای اولتان، از طرح های مبتدی و ساده مثل پروانه، گلهای درشت یا نقوش هندسی سنتی و … استفاده کنید، ابتدا عکس مورد نظر را با مداد بر روی چوب بکشید و سپس با استفاده از انبر کاشی و شکستن و شکل دادن به موزائیک های آماده ای که تهیه کردید، کار را پیش ببرید. توجه کنید که موزائیک آرت، هنری پر و خالی است و قرار نیست همه ی درز ها پوشیده شود بلکه باید به اندازه ی 3 الی 5 میلی متر بین درزها فاصله ایجاد کنید. در واقع سختترین کار شکل دادن به کاشی ها و جاگذاری درست است اما نگران نباشید چرا که بعد از مدتی تمرین به مهارت بالایی در این زمینه میرسید. در مرحله ی بعد قطعه ها رو با چسب در جای خود قرار داده و وارد مرحله ی پر کردن درزها یا اصطلاحا بند کشی میشوید : در مرحله ی بندکشی متناسب با اندازه و ابعاد نهایی کار، ملات بند کشی را آماده کرده و به آرامی مقداری آب اضافه میکنیم تا جایی که به  چگالی مناسب برسد و غلظتی شبیه ماست چکیده پیدا کند. رنگ پودر بند کشی باید با رنگ کاشی ها متفاوت باشد تا کاشی های شما را برجسته تر و خطوط تصویر را واضح تر نشان دهد. ملات آماده شده را به صورت یکنواخت در سرتاسر کار پخش میکنیم به طوری که همه ی درزهای بین کاشی ها را کاملا بپوشاند. بعد از حدود پنج دقیقه با پارچه ی نرم یا ابر، اضافه ی ملات را پاک میکنیم و با یک ابزار نوک تیز شروع به تمیز کاری درز ها میکنیم که ملات روی خود کاشی و تزئینات را نگیرد، در نهایت یک ساعت به تابلو استراحت میدهیم و در انتها با اسپری شیشه شور یا آب کار را تمیز میکنیم.

برای تمرین بیشتر در زمینه موزائیک آرت یا کاشی شکسته میتوانید از ویدیو های آموزشی موجود در یوتیوب و آپارات کمک بگیرید اما شرکت در کارگاه های اساتید معتبر و با مهارت بالا به شما کمک میکند در زمان کمتری در این زمینه حرفه ای شوید. اشخاصی که در زمینه موزائیک آرت فعالیت دارند پس از مدتی با تمرین و ممارست و ارائه کار تمیز و ایده های نو میتوانند به درآمد خوبی برسند و تابلو های خود را بسته به میزان ظرافت و زیبایی طرح در قیمت های بالایی به فروش برسانند. با ادامه ی این مسیر و متخصص شدن و با برگزاری کلاس ها و کارگاه ها میتوانید هنر خود را به دیگران نیز آموزش دهید، مطمئن باشید دنیای شیرین رنگ ها شما را به حداقل یک بار امتحان این هنر زیبا وسوسه میکند.

موزائیک آرت
موزائیک آرت
موزائیک آرت
موزائیک آرت
موزائیک آرت
موزائیک آرت
موزائیک آرت
موزائیک آرت
موزائیک آرت
موزائیک آرت
موزائیک آرت
موزائیک آرت
موزائیک آرت
موزائیک آرت
موزائیک آرت
موزائیک آرت
موزائیک آرت
موزائیک آرت


چیدوپلاسی عزیز دیدگاه خود را بنویسید

<