چرا زنان نیاز به تغییر در دکور منزل خود دارند و چرا مردان با تغییر مخالف اند

چیدوپلاس 16 مرداد 1399 ،

وقتی صحبت از طراحی داخلی منزل یا ایجاد تغییرات در دکوراسیون می شود همانطور که از زمان های قدیم هم مرسوم بوده، زنان بیشتر برای تغییر پیشگام می شوند و رهبری این کار را بدست می گیرند. به شکل سنتی زنان زمان بیشتری را در خانه سپری کرده و نیاز های بیشتری در خانه احساس می کردند و خیلی وقت ها می خواستند با ایجاد تغییرات در دکوراسیون و تغییر سبک زندگی فضا را از نو چیدمان کرده و روز جدیدی را شروع کنند. بعضی ها فکر می کنند هنگامی که خانم خانه شاغل می شود، همه چیز تغییر می کند و دیگر وقت ندارد به رنگ پارچه های تخت یا پرده ها رسیدگی کند اما در حقیقت «بانوی خانه» همچنان خود را به عنوان بهترین فرد برای دیزاین خانه می شناسد. پیوند زن با هنر، موضوع غیر قابل انکاری است و مد و صنعت دکوراسیون تا حدود زیادی به زنان گره خورده و نظر آنها را بسیار به خود جلب می کند.

اکثر مردان به علت اینکه پروسه تغییر دکوراسیون کار زمان بر و پر هزینه ای به نظر می رسد، با این موضوع مخالفت می کنند و تغییر را لازم نمی دانند. اما حقیقت این است که فضا های داخلی بر اساس نیاز های جدید و طی سال های متوالی احتیاج به تغییرات دارد، درست مثل دنیایی که هر روز با پیشرفت علم و تکنولوژی در حال تغییر است. چیدمان منزل باید با احترام به نیاز های فردی و ایجاد محیط هایی که افراد بتوانند آرامش و حریم شخصی داشته باشند، انجام شود. مطالعه ای که توسط دانشگاه سیتی نیویورک انجام شده نشان داده که زنان و مردان، دنیا را به شکل متفاوتی درک می کنند. زنان نسبت به مردان به بو، صدا و رنگ حساسیت بیشتری نشان می دهند، به همان اندازه مردان به راحتی در اثر تزیینات و شلوغی بیش از حد اذیت می شوند و این تفاوت ها همگی در انتخاب نوع چیدمان داخلی منزل تاثیر گذار است.

برای اجرای تغییرات در دکوراسیون خانه باید همه اعضا راضی باشند، بنابراین سعی کنید مخالفت ها را بشناسید و هوشمندانه مدیریت کنید. راحتی و کیفیت چیزی است که یک فضا را عالی می کند. زن ها توجه خاصی به مد روز و اکسسوری های جدید دارند و مردان به عناصر همیشگی، وابسته اند و گرایش زیادی به ترند های چیدمان ندارند. مبلمان استیل خاص برای آنها ناراحت کننده است، مخصوصا وقتی بعد از یک روز طولانی به خانه می آیند و تمام چیزی که نیاز دارند، لم دادن روی مبل راحتی است و این کار عملا با یک مبل سخت و دکمه های فراوان برای شان مایه عذاب است. آنها از کوسن های زیاد روی تخت یا مبل دوری می کنند چرا که این کوسن ها فضای استراحت را محدود می کنند. وقتی خانه پر از تزیینات باشد، باعث می شود احساس کنند در موزه هستند. کاغذ دیواری های طرح دار بسیار شلوغ را دوست ندارند و از اینکه تصویر زمینه به طور خودکار طرحی را به آنها دیکته کند متنفر هستند و در واقع به دنبال فضایی ساده و راحت اند که حس خانه به آنها بدهد.

ایجاد تغییرات در دکوراسیون و تغییر سبک زندگی در روح و روان ما تاثیر زیادی می گذارد و باعث افزایش کیفیت زندگی و تزریق حس نشاط و سلامتی در خانه و متعاقبا در تک تک اعضای خانواده می شود. پس موضوع اهمیت تغییر در زندگی چیزی است که باید آن را جدی گرفت. از آنجایی که خانه فقط مکانی برای استراحت نیست، بلکه نمادی از آرامش، معنا و روح زندگی است، نوع چیدمان آن بسیار مهم است. مهم نیست که برای اولین بار چقدر با عشق و اشتیاق خانه خود را تزیین کرده ایم، این احتمال وجود دارد که با گذشت زمان، کمی از طراحی خود خسته شویم. اما نگران نباشید، این کاملاً طبیعی است. معماران و طراحان داخلی حرفه ای می گویند که اجازه دهید طراحی در کنار رشد شخصی شما، رشد کند. برای این کار لازم است تغییرات کوچک اما مؤثر انجام دهید که حس و حال خانه تان را به طور کامل تغییر دهد. این تغییرات در دکوراسیون می تواند با اقدامات زیر به وجود آید:

هنگام ایجاد تغییرات در دکوراسیون ترکیب های رنگی را به چالش بکشید

ایجاد تغییرات در دکوراسیون تنها با عوض کردن تعدادی از رنگ ها قابل انجام است. با اضافه یا کم کردن یک رنگ می توانید کنتراست بی نظیری به خانه بدهید. اگر اتاقی در خانه شما احساس دل مردگی و یا دل گیری دارد، رنگ شجاعانه و متناقضی انتخاب کنید تا به کل فضای قبلی را فراموش کنید و دنیای جدیدی را در اتاق به وجود آورید. یک قوطی کوچک رنگ می تواند این کار را برای شما انجام دهد. استفاده از رنگ های جدید را می توانید با تغییر رنگ دیوار ها و یا کاغذ دیواری کردن آنها شروع کنید. رنگ رو تختی، رنگ مبل های راحتی و همینطور اضافه کردن اکسسوری های رنگی می تواند در ایجاد تغییرات در دکوراسیون اتاق کمک زیادی کند.

وسایل قدیمی را بازسازی یا جایگزین کنید

فرقی نمی کند فرش شما چقدر زیبا باشد، اگر برای سالن خیلی کوچک یا خیلی بزرگ باشد، احتمالاً باید آن را عوض کرده و فرشی متناسب تهیه کنید. وسایل وینتیج و کهنه نما امروزه بسیار ترند هستند. با جلا دادن و بازسازی دوباره، از آنها در خانه با ظاهر جدیدی استفاده کنید. راه دیگر برای ایجاد تغییرات در دکوراسیون و همینطور استفاده مجدد از وسایل قدیمی آن است که با روش هایی آن ها را رنگ آمیزی نمایید. برای مثال یک کمد یا بوفه قدیمی که دیگر از مد افتاده است را می توانید با یک رنگ به روز و ترند مثل طوسی یا سبز-آبی و یا هر رنگ دیگری که دلخواه شماست، به کمد یا ویترینی کاملا جدید تبدیل نمایید. این کار را درباره همه وسایل چوبی از مبل ها و میز ناهار خوری و صندلی هایش گرفته تا کنسول و میز های عسلی و غیره انجام دهید. این کار به تغییر سبک زندگی تان کمک خواهد کرد.

روشنایی را اضافه کنید و نورپردازی را بهبود ببخشید

موضوع نورپردازی را جدی بگیرید. تغییر روشنایی در خانه شما می تواند یک کار کوچک باشد که نتایج بزرگی به همراه خواهد داشت. معمولاً در هر خانه ترکیبی از نور های طبیعی و مصنوعی وجود دارد که باید مدیریت شوند، اجازه دهید نور طبیعی به داخل فضای خانه نفوذ کند و از لامپ ها و لوستر هایی با رنگ و شکل متفاوت برای عوض کردن ظاهر فضا استفاده کنید. اگر تا به حال برای پنجره ها از پرده های والان دار ضخیم و چند لایه استفاده می کردید، حالا با ایجاد تغییرات در دکوراسیون خانه این والان ها را حذف نموده و با نصب یک پرده حریر یا تور ساده اجازه عبور نور از آن و وارد شدنش به خانه را بدهید. در مورد والان نیز می توانید یک والان ساده با رنگ روشن را امتحان نمایید. درباره نور های مصنوعی هم باید گفت که امروزه کناف های سقفی که در آنها از ریسه های نور مخفی استفاده شده است هم جدید به روز هستند و هم نورپردازی های ساده و زیبایی را در خانه به وجود می آورند.

گل و گیاه بخرید

برای ایجاد تغییرات در دکوراسیون می توانید از گل و گیاه های طبیعی هم استفاده کنید. به طور کلی گفته می شود که در خانه از گل و گیاه های زیادی استفاده شود، این کار باعث می شود که طراوت و تازگی و البته زیبایی گیاهان باعث تغییر در حال و هوای شما بشود و تاثیرات مثبتی را بر شما و دیگر افراد خانه بگذارد. می توانید گلدان بزرگی برای خانه تهیه کنید که برگ های سبز پهن دارد و با پوشش حصیری خود نمایی می کند. قرار دادن گلدان کنار پنجره و در آشپزخانه تاثیر زیادی در روحیه شما دارد و فضا را زنده تر خواهد کرد. تغییر در سبک زندگی خود را با خرید تعدادی گلدان گیاه طبیعی آغاز نمایید.

لحظه ها را قاب کنید

اولین نقاشی فرزند تان، اولین پیک نیک دو نفره و هر خاطره و عکس زیبایی که دارید می توانند زیبایی بخش دیوار های خانه تان باشند. از این کار خجالت نکشید و تصاویر را قاب کرده و به دیوار بزنید تا همیشه خاطرات شیرین و خوش برای شما تداعی شود. اهمیت تغییر در زندگی آن قدر زیاد است که انجام چنین کارهایی لازم و واجب خواهد بود. می توانید یک دیوار خانه را تبدیل به گالری وال کرده و تعداد زیادی قاب عکس کوچک و بزرگ به دیوار بزنید. دیدن این نمایشگاه عکس خصوصی هم برای خودتان جذاب خواهد بود و هم مهمانان تان با دیدن آنها سرگرم می شوند.

علاقه مندی های خود را در دکوراسیون نشان دهید

به وجود آمدن تغییرات در دکوراسیون می تواند با اضافه کردن چند چیز کوچک همراه باشد. اگر موزیسین هستید تعدادی از ساز های قدیمی خود را در دکور بگذارید و اگر اهل نقاشی هستید، تابلو های تان را به دیوار بزنید. مجموعه ساز یا کتاب های مورد علاقه و یا حتی وسایل قدیمی و کهنه مثل ظروف سفالی و هر چیز دیگری که به جمع کردن آنها علاقه دارید، می توانند جزوی از دکوراسیون شما باشند. وسایل قدیمی و عتیقه را از انباری بیرون بکشید و با یک میز عسلی کوچک و چند شاخه گل زیبا یک مجموعه هنری کوچک و دکوری بسازید. اگر اهل جمع کردن کلکسیون هستید، مثلا کلکسیون کبریت، تمبر، فنجان یا هر چیز دیگری که دوست دارید، می توانید فضایی از خانه را برای نشان دادن مجموعه خود اختصاص دهید.

راهرو ها را فراموش نکنید

معمولاً در خانه راهرو ها نا دیده گرفته می شوند و این یک اشتباه بزرگ است، چرا که راهرو اولین منطقه خانه شما است که هر کسی در طول روز بار ها از آن رد می شود. هنگام ایجاد تغییرات در دکوراسیون خانه راه رو ها را فراموش نکنید و با چوب لباسی های مدرن، سبد حصیری نگهدارنده چتر و فریم های زیبا، راهرو را دیزاین کنید و بدانید تک تک این تغییرات کوچک تاثیرات بزرگی به همراه دارند. راه روی ورودی خانه نیز می تواند با یک کنسول ساده، یک آینه بر روی آن یک جا کفشی در کنارش و تعدادی تابلوی کوچک بر روی دیوار تزیین و دکور شود. قرار دادن گلدانی که در آن چند شاخه گل طبیعی یا مصنوعی و یا گل های خشک وجود دارد، می تواند انتخاب خوبی برای دیزاین راه رو باشد.

از تزیینات دیواری غافل نشوید

خیلی از ایرانی ها عادت به نصب تابلو بر روی دیوار ندارند. اما تعداد زیادی از تابلو های نقاشی می توانند زیبایی بخش دیوار های خانه مان باشند. شاید تغییرات در دکوراسیون تنها با آویزان کردن چند تابلوی کوچک و بزرگ انجام شود، به همین سادگی! نقاشی های رئال یا آبستره از موضوعات مختلف از جمله طبیعت و گل و گیاه و غیره با رنگ هایی که به فضای خانه انرژی و شور و شوق می دهند، یکی از واجبات هر دکوراسیونی است. اهمیت تغییر در زندگی و فضای خانه و دکوراسیون آن بسیار زیاد بوده و این کار به راحتی توسط نصب انواع تزیینات دیواری که روح و سر زندگی به فضا می بخشند، قابل انجام است. علاوه بر تابلو های نقاشی و عکس، انواع آویز های حصیری و چوبی، آویز های مکرومه بافی، بشقاب های دیواری، آویز های گل و گیاه و انواع دیگر دیوار کوب ها در چیدمان خانه مورد استفاده قرار می گیرند.

روکش مبل ها را عوض کنید

مبلمان بخش مهم و قابل توجهی از دکوراسیون را در بر می گیرند. برای ایجاد تغییرات در دکوراسیون می توان مبل ها را به کل عوض کرد اما این کار با هزینه های زیادی همراه است. اما برای آنکه هم اقداماتی برای تغییرات در دکوراسیون انجام داده باشید و هم فضای خانه تان عوض شده باشد و تنوعی به وجود آمده باشد، می توانید تنها روکش مبل ها را عوض نمایید. هم روکش مبل های راحتی و هم مبل های استیل و چوبی قابل تغییر هستند و می توانید از پارچه ای کاملا متفاوت برای آنها استفاده کنید. مثلا اگر تا امروز پارچه مبل های تان ساده بودند، می توانید یک پارچه گل دار یا راه راه یا طرح های دیگر را بر روی آنها امتحان کنید و برعکس.

روکش کوسن ها را عوض کنید

گاهی اوقات ایجاد تغییرات در دکوراسیون بسیار ساده تر و کم هزینه تر از آن چیزی است که فکر می کنید. برای مثال اگر می خواهید تغییری در فضای نشیمن خود به وجود آورید، حتما لازم نیست مبل های راحتی خود یا پارچه روکش آنها را عوض کنید. تنها همین که روکش کوسن ها را تغیر دهید و از پارچه های رنگی و طرح دار متنوع برای کوسن ها استفاده کنید، می تواند تغییرات زیادی را در این مکان به وجود آورد. برای این کار حتما نیاز به خرید پارچه های گران قیمت نیست و انواع پارچه های ساده نخی هم می توانند برای روکش کوسن مورد استفاده قرار گیرند. حتی دوخت آنها نیز کار سختی نخواهد بود و به سادگی توسط خودتان قابل انجام است.

کاغذ دیواری ها را عوض کنید

اگر دیوار های خانه تان رنگ شده است و از رنگ آن خسته شده اید، یا اگر دیوار های تان دارای ترک و آسیب های جزیی است و می خواهید به طریقی این آسیب ها را بپوشانید، کاغذ دیواری بهترین راه برای این کار خواهد بود. نصب کاغذ دیواری سریع و بدون درد سر است و یک روزه انجام می شود. هزینه خرید و نصب آن نیز با هزینه رنگ کردن خانه برابر و یا حتی از آن ارزان تر است. اما با استفاده از کاغذ دیواری می توانید طرح و بافت را به خانه آورید و باعث تغییرات در دکوراسیون خانه تان شوید. حتی می توانید یکی از دیوار ها را کاغذ دیواری طرح دار و سایر آنها را با کاغذ دیواری ساده بپوشانید و با این کار فضایی خاص و دیدنی را در خانه تان ایجاد کنید.

جمع بندی و بیان نکات نهایی درباره اهمیت ایجاد تغییرات در دکوراسیون

  • یکی از راه های تغییر سبک زندگی تغییر در دکوراسیون خانه است.
  • اهمیت تغییر در زندگی و فضای خانه به دلیل ایجاد تغییرات مثبت در روحیه اعضای خانواده است.
  • با انجام اقداماتی ساده از قبیل قرار دادن گل و گیاه در فضای خانه، عوض کردن روکش کوسن ها، نصب چند دیوار کوب بر روی دیوار و حتی عوض کردن لامپ ها و پر نور کردن خانه می توان تغییرات مهمی را در فضای خانه به وجود آورد.
  • عوض کردن پرده ها و ورود نور طبیعی بیشتر به داخل خانه می تواند منجر به تغییر سبک زندگی شود.
  • برای ایجاد تغییرات در دکوراسیون حتما نظر همه اعضای خانواده را بپرسید و سلیقه همه را در این باره در نظر بگیرید.
  • نیاز های هر کدام از افراد خانواده باید در اقداماتی که قرار است در جهت تغییر سبک زندگی انجام شود، در نظر گرفته شود.
  • با ایجاد تغییرات در دکوراسیون و نتایج مثبتی که با خود به همراه دارد، به اهمیت تغییر در زندگی و خارج شدن از ریتم یکنواخت آن پی خواهید برد.
  • برای ایجاد تغییرات در دکوراسیون حتما نیاز به صرف هزینه های زیاد نیست و خیلی از اقدامات ساده که با هزینه بسیار کمی همراه است می تواند منجر به تنوع و بهتر شدن فضای زندگی شود.

 

 



چیدوپلاسی عزیز دیدگاه خود را بنویسید

<