وسایل چوبی قدیمی رو به راحتی جلا بدید و روح خونه رو تازه کنید!!!

چیدوپلاس 06 مرداد 1399

چوب شخصیت مستقلی در چیدمان یک خانه است و روح اصیل و سنتی به منزل شما میبخشد. چوب ها برای سالیان طولانی در دکوراسیون داخلی در شکل و رنگ های متفاوتی قابل استفاده اند و حس نشاط و زنده بودن به محیط اطراف خود القا میکنند. لوازم چوبی با کیفیت، عمر بسیار طولانی دارند و این موضوع باعث میشود که دل کندن از آنها بسیار سخت باشد. کمتر کسی پیدا میشود که برای وسایل چوبی خود جایگزین فلزی پیدا کند و معمولا ترجیح این است که در صورت کهنه شدن یا با یک وسیله ی چوبی جدید جایگزین کنند و یا برای نوسازی و رنگ کردن دوباره ی آن اقدام کنند تا این وسایل دوباره جلوه ی زیبایی پیدا کنند و نو شوند.

وسایل قدیمی و به جا مانده از گذشته هر کدام خاطره های بسیاری با خود به همراه دارند و ما همیشه سعی میکنیم المانی برای یادآوری خاطرات خود حفظ کنیم. کمد، صندقچه، صندلی و میزهای عسلی چوبی همه آثار هنرمندانه ی خلق شده از جنس چوب طبیعی هستند، که سعی داریم با جلا دادن، رنگ کردن و تعمیرات، آنها را سرپا و سالم نگهداریم. چوب در گذر زمان از رنگ و رو می افتد و با جلا دادن و ظاهر سازی دوباره میتوانیم آن را کاملا نو و درخشان کنیم. اگر شما هم وسایل چوبی قدیمی و رنگ و رو رفته دارید با ما همراه باشید تا با هم وسایل چوبی خودمان را براق کنیم :

برای اینکار اول باید بفهمید که وسیله ی چوبی شما در چه وضعیتی است، اگر حفره، تورفتگی و جزئیات زیادی دارد بهتر است که گزینه ی رنگ را انتخاب کنید و تغییر دکوراسیونی شاد داشته باشید. اما اگر چوب شما سالم است و خط و خش کمی دارد، ما به شما پیشنهاد میکنیم که وسیله ی چوبی خود را جلا بدید، این کار به راحتی و بدون دانش فنی خاصی در منزل قابل انجام است. بازسازی رنگ چوب یا اصطلاحا فینیشینگ به مواد زیر نیاز دارد:

روغن جلا

روغن جلا در صنایع رنگ و چوب و برای نوسازی چوب های قدیمی بسیار کاربرد داشته و انواع متفاوتی دارد. قیمت ارزان و اجرای آسان باعث شده از انجام اینکار نترسید و جرات بخرج بدهید. روغن جلا به راحتی با قلمو یا تکه ای پارچه قابل استفاده است و باعث میشود کثیفی و خط و خش کمرنگ محو شده و چوب نو و براق شود. نوع روغن جلا در رنگ چوب تاثیر دارد پس در انتخاب رنگ روغن جلا دقت کنید.

روغن های گیاهی جلا

حتما در ویدیو های آموزشی، ترکیب آب لیمو و روغن گیاهی برای جلادادن ظروف چوبی را دیده اید. روغن های جلای گیاهی درصد بسیار کمی مواد شیمیایی دارند و در ترکیب اصلی خود روغن کنجد و کتان دارند. که این رنگ های طبیعی، رنگ و بافت زنده ی چوب را حفظ میکند،، بهداشتی هستند، باعث حفظ سلامتی میشوند و بافت و اصالت چوب را تغییر نمیدهند. روغن های خانگی و طبیعی به بافت چوب نفوذ میکنند و رنگدانه های اصلی و خطوط ذاتی چوب را حفظ میکنند. روغن چوب چینی و روغن بزرک هم نوعی روغن طبیعی و مناسب هستن که به آرامی خشک میشوند و ظاهری طبیعی و براق دارند.

واکس جلا دهنده یا واکس چوب

یک نوع براق کننده برای مبلمان چوبی قدیمی و چوب ام دی اف است که با ترکیب با تینر و قلمو به راحتی قابل استفاده است. باعث ماندگاری و طول عمر بالای وسایل چوبی میشود و چوب را از حشرات و موریانه ها در امان نگه میدارد. برای جلا دادن چوب به قلمو یا پارچه، روغن جلا یا واکس چوب و سمباده نیاز دارید و مراحل زیر را با دقت در زمان مناسب انجام بدید:

  • آماده سازی (زیرسازی) : اولین قدم برای شروع عملیات جلا کاری، استفاده از سمباده برای صاف کردن سطح چوب است که به دقت و زمان احتیاج دارد. میتوانید از دستگاه برقی سمباده زن یا ورق سمباده استفاده کنید و با استفاده از سمباده دستی جوری سمباده بزنید که سطح کار صاف و یکدست و بدون فرورفتگی باشد.
  • گردگیری : باید از شر براده های چوب مرحله ی قبل خلاص شوید، بنابراین ابتدا با جارو برقی سطح را تمیز کنید و بعد با پارچه ضخیم و زبر سطح را پاکسازی کنید که اضافات احتمالی سطح چوب تمیز شوند.
  • آستر زنی : قبل از رنگ و روغن جلا به یک لایه رنگ آستری نیاز داریم تا چوب یکدست و آماده ی رنگ پذیری شود. آستری که انتخاب میکنید را با توجه به دستور العمل نوشته شده، اجرا کنید چون ممکن است زود خشک شود و یا احتیاج به چندساعت استراحت برای خشک شدن داشته باشد.
  • روغن جلا : در این مرحله با قلمو یا پارچه، روغن جلا را یکدست روی سطح بریزید، اگرمیخواهید رنگ تیره تری داشته باشد این مرحله را تکرار کنید.
  • وارنیش : وارنیش یک نوع لایه محافظ برای رنگ است که باعث ماندگاری چوب میشود و چوب شما را در مقابل گرما و ضربه در امان نگه میدارد. از لایه محافظ وارنیش برای براق سازی و محافظت مراحل قبلی استفاده میکنیم و گاهی نیاز داریم که چند بار این مرحله را تکرار کنیم تا چوب یکدست و مقاوم و درخشان شود. در آخر با یک سمباده ی نرم سطح کار نهایی را تمیز و یکدست میکنیم. یادتان باشد در تمام مراحل جلا دادن به چوب مخصوصا سمباده کاری دستکش مناسب بپوشید تا از براده های چوب در امان بمانید و در هنگام استفاده از رنگ و روغن جلا و وارنیش پنجره هارو باز بذارید و تهویه مناسبی داشته باشید. حالا وسایل چوبی زیبای شما با شفافیت و اصالت تمام آماده ی استفاده اند، از اثر هنری خود لذت ببرید.
نو كردن وسايل چوبي
نو كردن وسايل چوبي
نو كردن وسايل چوبي
نو كردن وسايل چوبي
نو كردن وسايل چوبي
نو كردن وسايل چوبي

خانه ایده آل خود را بسازید:

معجزه ی رنگ در بازسازی وسایل چوبی قدیمی

درب کمدهای دیواری خانه را نونوار کنیم



چیدوپلاسی عزیز دیدگاه خود را بنویسید

<