مبل راحتی بخرم یا سلطنتی ؟ کدام برای خانه ام مناسب تر است؟

برای خانه چه مبلی انتخاب کنیم که هم زیبا باشد و هم دکوراسیون خانه را بهتر کند؟ برای یک خانه کوچک چه مبلی مناسب است که فضای خانه را گرفته و کوچک تر نکند؟ برای سالن پذیرایی مبل راحتی یا کلاسیک کدام یک بهترند؟ مبل استیل راحتی هم می تواند گزینه خوبی برای دکوراسیون خانه محسوب شود؟ این ها همه سوالاتی هستند که در هنگام خرید مبلمان به ذهن تان خطور می کند. در واقع هنگامی که بین خرید مبل راحتی یا کلاسیک می خواهید یکی را انتخاب کنید، سوال اصلی این متن یعنی چه مبلی انتخاب کنیم در ذهن تان می آید. ما در این مقاله قصد داریم تا ویژگی های هر دو نوع مبلمان را بررسی کنیم و به شما بگوییم که با در نظر گرفتن چه فاکتور هایی می توانید متوجه شوید که برای خانه تان چه مبلی مناسب است و باید چه گزینه ای را انتخاب کنید.

مبل راحتی چه نوع مبلی است؟

مبلمان راحتی بیشتر در سبک های مدرن ساخته می شوند. این مبل ها به سبب سبک طراحی شان برای فضا هایی با چیدمان غیر رسمی مناسب تر هستند. مدل های مختلف مبل راحتی، در انواع طرح ها و رنگ ها وجود دارند که دست شما را در انتخاب کاملا باز می گذارند. مبلمان راحتی بیشتر به دلیل سهولت استفاده و راحتی در هنگام نشستن بر روی آنها مورد توجه هستند و در صورتی که این مبلمان به شیوه ای زیبا و کاربردی در مکان مورد نظر چیده شوند، به خصوص در فضا هایی همچون نشیمن نمود زیبایی خواهند داشت. البته که مبلمان راحتی مخصوص سالن پذیرایی که فضایی رسمی تر را ایجاد می کنند هم گزینه ای عالی برای این بخش از خانه به شمار می روند. حال با این توضیحات در پاسخ به این سوال که برای خانه ای با دکوراسیون نسبتا غیر رسمی چه مبلی انتخاب کنیم و در واقع مبل راحتی یا کلاسیک کدام یک مناسب تر است؟ باید پاسخ داد که مبل راحتی چیدمان بهتر و زیبا تری در یک خانه مدرن با فضای غیر رسمی را به وجود می آورد.

ست های راحتی در انواع ۹ نفره، ۷ نفره و نیم ست های پنج نفر ساخته می شود. اگر در خانه ای با متراژ کم زندگی میکنید و امکان استفاده از تنها یک دست مبلمان را دارید، در این مورد بهتر است از مبلمان راحتی استفاده کنید تا هم چیدمان خانه بیش از حد رسمی به نظر نرسد و هم با توجه به نوع طراحی مبل راحتی که شامل دسته های پهن و پشتی ارگونومیک است، آسایش بیشتری به خصوص در هنگام استراحت داشته باشید. در بین مدل های مختلف مبل های راحتی، مبلمان ال یکی از پرطرفدار ترین مدل های آنها است. این مدل می‌ تواند جذابیت خاصی در فضای خانه شما به وجود بیاورد و برای تمامی متراژ ها نیز مناسب است. این مبلمان فضای بیشتری را برای نشستن نسبت به دیگر مدل ها به شما می دهد و طراحی خاص آن نیز باعث می ‌شود فضا مدرن تر به نظر برسد.

مبلمان استیل و سلطنتی

مبلمان سلطنتی سبکی کاملا متفاوت با مبلمان راحتی دارد. این مدل مبل طرفداران بسیاری دارد اما در اغلب خانه های ایرانی در مکانی نا مناسب و بدون هماهنگی با فضا از آن ها استفاده می شود که این موضوع نه تنها ظاهر زیبای این مبل ها را از بین می برد بلکه فضا را هم دچار نا هماهنگی می‌ کند. اگر بخواهید یک دکوراسیون اصولی داشته باشید، تنها انتخاب طرح و رنگ مناسب در مورد مبلمان سلطنتی کافی نیست بلکه فضایی که می خواهید از این نوع مبلمان استفاده کنید باید کاملا با سبک و سیاق کلاسیک این مبلمان هماهنگی داشته باشد. این مدل مبل ها به هیچ وجه برای فضا های راحتی و روزمره مناسب نیستند و باید در فضایی لوکس و رسمی از آنها استفاده شود.

مبلمان استیل و سلطنتی معمولاً همراه با تزیینات چوبی هستند و بدنه آن ها نیز از چوب های با کیفیتی همچون گردو یا بلوط ساخته می شود و در مدل های بسیار لوکس، از چوب آبنوس و نارون نیز استفاده می گردد. طرح پارچه مبل و رنگ چوب نیز کاملا بستگی به سلیقه افراد دارد اما بهتر است میان آن ها و سایر وسایل من جمله پرده و فرش هماهنگی باشد تا زیبایی هر کدام بیشتر به چشم بیاید. مبلمان استیل معمولا به صورت ست های کامل ۹ و ۷ نفره ساخته می ‌شوند و معمولاً نسبت مبل های راحتی فضای بیشتری را اشغال می کند، پس برای خرید این مبل ها بهتر است به متراژ خانه خود توجه داشته باشید.

مبل استیل نیمه راحتی

همانطور که گفته شد مبلمان راحتی بیشتر برای فضا های روزمره و خصوصی استفاده می‌ شود و در کنار آنها از مبلمان سلطنتی برای فضا های پذیرایی و رسمی تر استفاده می گردد. تفاوت اصلی میان مبلمان راحتی و استیل، در درجه اول کاربرد آنها و در درجه دوم تفاوت قیمت آنها است. مبلمان راحتی دارای قیمت های بسیار کمتری نسبت به مدل های با کیفیت مبلمان سلطنتی است هر چند در مبلمان راحتی هم می توان ست های گران قیمت زیادی را پیدا کرد. اما گروه سوم مبل ها، مبل های نیمه استیل هستند. این مبل ها بین دو گروه مبلمان استیل و راحتی قرار می گیرند و در طراحی این مدل مبلمان ها از مزایای هر دو گروه مبلمان استیل و راحتی استفاده شده است. اگر در انتخاب بین مدل مبل سلطنتی و راحتی شک دارید، این مدل مبل برای شما انتخاب بهتری است. در واقع در مبل استیل نیمه راحتی هم از تزیینات و ویژگی های ظاهری مبل های استیل و کلاسیک استفاده شده است و هم به گونه ای ساخته شده اند که نشستن بر روی آنها راحت باشد.

برای هر خانه ای چه مبلی مناسب است

انتخاب مبل مناسب برای خانه، گاهی می تواند دشوار باشد. تنوع مدل های موجود در بازار اصلی ترین علت این دشواری است؛ اما با رعایت کردن تنها چند نکته می توانید بهترین مبلمان را برای خانه تان را خریداری کنید. این روز ها خیلی از جوان تر ها به مبلمان مدرن و راحتی علاقه مند هستند اما در کنار آن ها، مدل های مبل سلطنتی نیز همچنان طرفداران خاص خود را دارند. اکثر افراد صرفا به خاطر علاقه به یک مدل مبل، آن را خریداری می‌ کنند اما باید به این نکته هم توجه کرد که کدام یک از این مدل ها برای خانه مناسب تر است و کدام یک با متراژ و محیط کلی دکوراسیون خانه شما هماهنگی بیشتری را ایجاد می کند. ما در ادامه شرایط مختلف برای انتخاب مبل مناسب را بررسی می کنیم.

برای یک خانه کوچک چه مبلی انتخاب کنیم

اولین موردی که به بررسی آن می پردازیم تناسب مبلمان با متراژ خانه است. در واقع سوال اینجاست که برای یک خانه کوچک و نقلی چه مبلی مناسب است و در چنین خانه ای خرید مبل استیل بهتره یا راحتی و یا اصلا مبل نیمه استیل راحتی هم می تواند به عنوان یک گزینه در این باره مطرح شود یا خیر. در پاسخ باید گفت که در خانه های کوچک که متراژ کمی دارند بهترین انتخاب یک مبل راحتی ساده و جمع و جور است. یک ست یا نیم ست راحتی که طرحی بسیار جمع و جور دارد و ابعاد آن بزرگ نیست، بهترین انتخاب برای خانه ای کوچک به شمار می رود. در مورد رنگ این مبل نیز باید گفت که هر چه از رنگ روشن تری برای آن استفاده کنید، شرایط بهتر و مناسب تری را در خانه فراهم کرده اید. به طور کلی در طراحی دکوراسیون خانه های کوچک همواره سعی می شود که از وسایل ساده تر و رنگ های روشن تر استفاده نمود. در صورتی که خانه تان کوچک است اما به سبک کلاسیک برای دکوراسیون علاقه مند هستید، می توانید از مبل نیمه استیل راحتی که ابعادی کوچک تر از مبل های استیل دارد و نشستن بر روی آنها راحت تر است، استفاده نمایید. اما به طور کلی برای خانه های کوچک در پاسخ به این سوال که بین مبل راحتی یا کلاسیک کدام یک را انتخاب کنیم؟ پاسخ مبل راحتی است، آن هم در ابعاد کوچک و ساده.

برای یک دکوراسیون امروزی چه مبلی انتخاب کنیم

مبل راحتی یا کلاسیک کدام یک برای یک دکوراسیونی امروزی مناسب تر است؟ در واقع پاسخ واضح و مشخص خواهد بود. مبل های راحتی بهترین انتخاب ها برای یک چیدمان مدرن هستند. شاید بتوان گفت دیگر دوره دکوراسیون های کلاسیک و سلطنتی و ویکتوریایی به سر رسیده و سبک مدرن امکانات خاصی را برای چیدمان های جدید تر و زیبا تر ارائه می دهد. تنوع در مبل های راحتی آن قدر زیاد است که شما با هر سلیقه و هر شرایطی که در نظر دارید می توانید یکی از انواع آنها را انتخاب کنید. همچنین از تمامی رنگ های موجود در پالت رنگی هم برای روکش این مبل ها استفاده می شود پس در یک دکوراسیون مدرن و امروزی دست تان از بابت انتخاب رنگ ها کاملا باز خواهد بود.

برای خانه ای با سبک مینیمال چه مبلی انتخاب کنیم

امروزه سبک مینیمال در دکوراسیون داخلی طرفداران زیادی پیدا کرده است و خیلی ها مخصوصا جوان تر ها در پی آن هستند که خانه شان را با این سبک چیدمان کنند. برای خانه ای با سبک مینیمال مبلمان راحتی ساده بهترین انتخاب خواهد بود. در این سبک استفاده از مبل های کلاسیک ممنوع است و هر چه مبل ها از سادگی بیشتر و تنوع رنگی کمتری در پارچه روکش خود برخوردار باشند، بهتر است. پس در پاسخ به این سوال که برای سبک مینیمال چه مبلی مناسب است باید گفت که مبل راحتی ساده و یا مبل راحتی طرح ال بهترین و مناسب ترین مدل خواهد بود.

برای سبک های کلاسیک و نئو کلاسیک چه مبلی انتخاب کنیم

واضح و بدیهی است که مبلمان کلاسیک چوبی، مبلمان استیل و سلطنتی برای دکوراسیون های کلاسیک و نیمه کلاسیک مناسب هستند. در یک چیدمان کلاسیک می توان مبل های استیل ساده مانند مبل های طرح فرانسوی و یا مبل های استیل پر شکوه مثل مبل های سلطنتی را انتخاب نمود. در سبک نئوکلاسیک هم که در واقع تلفیقی از سبک کلاسیک و مدرن است، مبل نیمه استیل راحتی می تواند به عنوان بهترین گزینه مطرح شود. مبل راحتی یا کلاسیک که دارای طرحی و مدلی رسمی است هم می تواند در یک دکوراسیون نئو کلاسیک مورد استفاده قرار گیرد. در چیدمان های نیمه کلاسیک – نیمه مدرن از مبل های چستر هم می توان استفاده کرد.

در خانه ای با چیدمان رسمی چه مبلی انتخاب کنیم

اگر فضای دکوراسیون خانه تان رسمی است هم می توانید از مبل های کلاسیک و استیل و هم از مبلمان راحتی با ظاهری رسمی تر استفاده نمایید. در واقع برای چنین دکوراسیون هایی مبل های چوبی کلاسیک بهترین انتخاب ها هستند زیرا بسیار شکیل و زیبا اند و بهترین گزینه برای یک چیدمان رسمی به شمار می روند. اما مبل های چستر کلاسیک با روکش چرمی هم می توانند به عنوان گزینه خوب دیگری در این باره مطرح شوند. در چنین دکوراسیون های رسمی باید میز ناهار خوری با مبل ها کاملا ست باشد و تفاوت میان مبل و ناهار خوری اتفاق خوبی برای یک چیدمان رسمی نخواهد بود.

جمع بندی و بیان نکات کلیدی درباره انتخاب مبل راحتی یا کلاسیک

  • به یاد داشته باشید همواره قبل از انتخاب هر مدل مبلمان به سبک خانه، نیاز ها و کاربری های مبلمان در خانه خود توجه کنید تا بهترین انتخاب را داشته باشید.
  • در انتخاب مبل راحتی یا کلاسیک حتما متراژ خانه خود را در نظر بگیرید.
  • برای یک دکوراسیون مدرن امروزی بهتر است از مبلمان راحتی استفاده کنید.
  • مبل نیمه استیل راحتی برای یک دکوراسیون نئوکلاسیک مناسب است.
  • اگر خانه تان کوچک است انتخاب یک نیم ست راحتی بهترین گزینه خواهد بود.
  • اگر به دکوراسیون های رنگی و شاد علاقه دارید مبل های راحتی که قابلیت داشتن روکش هایی رنگی و طرح دار را دارند، بسیار عالی خواهد بود.
  • افراد جوان معمولا از مبلمان راحتی مدرن و کسانی که کمی پا به سن گذاشته اند بیشتر مبل های کلاسیک را دوست دارند. پس در انتخاب مبلمان و رنگ و طرح آن باید سن و شرایط روحی خود را در نظر داشته باشید.
  • اگر می خواهید دکوراسیونی رسمی و با شکوه و جلال داشته باشید، مبل های کلاسیک چوبی و مبلمان استیل سلطنتی با تزیینات و منبت کاری های خاص بر روی آنها درست ترین انتخاب است.
  • برای داشتن یک دکوراسیون فانتزی، غیر رسمی، دوستانه و خودمانی انواع مبل های راحتی قابل استفاده هستند.
  • مبل های راحتی که دارای ظاهری نسبتا رسمی هستند هم می توانند در سالن پذیرایی مورد استفاده قرار گیرند. تنها نکته مهم انتخاب بهترین رنگ و طرح برای پارچه روکش آنهاست.

 

 

خانه ایده آل خود را بسازید:

مبل کلاسیک، سبکی شیک و لوکس در خانه ی شما

مبل ال محبوب، ساده و شیک



چیدوپلاسی عزیز دیدگاه خود را بنویسید

<