قرنیز چوبی و آشنایی با مدل های قرنیز طرح چوب

چیدو پلاس 29 تیر 1401

قرنیز، قطعه ای سنگی یا چوبی (چوب، پلاستیک یا ام دی اف طرح چوب) است که ارتفاع کمی دارد و به شکلی نواری در پای دیوار ها (محل اتصال دیوار به زمین) نصب می شود. قرنیز چوبی یکی از انواع این محصولات است که هم جنبه زیبایی دارد و هم کاربردی. به لحاظ کاربردی قرنیز ها کمک می کنند تا در صورت برخورد ضربه به قسمت انتهای دیوار، آسیبی به گچ کاری های آن وارد نشود. همچنین قرنیز چوبی و یا هر نوع قرنیز دیگری می تواند محلی برای عبور سیم کشی ها نیز باشد و به این ترتیب سیم کشی ها به شکل تو کار ایجاد می شوند. کاربرد دیگر قرنیز پوشاندن لبه های ناصاف پای دیوار ها است. ارتفاع استاندارد قرنیز ها در حدود 7 تا 12 سانتی متر است که در صورت عبور کابل یا سیم از آنها ممکن است این اعداد کمی بیشتر شود. این متن به موضوع قرنیز های چوبی می پردازد و موارد زیر را بررسی می نماید:

  • چرا قرنیز چوبی را برای خانه انتخاب کنیم؟
  • انواع قرنیز چوبی کدام است؟
  • نصب قرنیز چوبی به چه صورتی انجام می شود؟
  • قیمت قرنیز چوبی چقدر است؟

چرا قرنیز های چوبی را برای خانه انتخاب کنیم؟

کاربرد چوب در هر وسیله ای از مبلمان گرفته تا لوازم تزیینی و حتی قرنیز ها نوعی وقار و اصالت خاصی را به آن می بخشد. امروزه استفاده از قرنیز های چوبی و یا قرنیز های پلاستیک طرح چوب به دلیل ویژگی های ظاهری که دارند، جای خود را به قرنیز های سنگی قدیمی داده است و وجود آنها در خانه می تواند زیبایی و جذابیت را به دکوراسیون داخلی بیافزاید. همچنین قرنیز های چوبی با وسایل چوبی خانه مانند مبلمان و میز غذا خوری و غیره ست می شود و این به زیباتر شدن چیدمان می انجامد. علاوه بر آن قرنیز های چوبی قابلیت انعطاف پذیری و شکل پذیری بیشتری دارند و طرح های متنوع تری را می توان بر روی آنها پیاده کرد. این در مقایسه با قرنیز های سنگی است که معمولا به شکل هایی ساده و یا با تراش کاری های محدودی اجرا می شوند. مورد دیگر آنکه انواع قرنیز چوبی در رنگ های متنوع و مختلفی تولید می شوند که انتخاب های زیادی را پیش روی شما می گذارند. شما می توانید رنگ قرنیز چوبی خانه تان را با تم رنگی چیدمان تان ست نمایید.

انواع قرنیز چوبی کدام است؟

همانگونه که گفته شد قرنیز های چوبی یا تماما از چوب ساخته می شوند و یا طرح چوب هستند و از جنس سرامیکی، پلیمری یا پلاستیکی اند. همچنین انواع قرنیز چوبی بر اساس طرح و فرم برش کاری ها و رنگ آنها نیز تقسیم بندی می شوند. انتخاب نوع قرنیز بسته به فضایی که در آن ساکن یا مشغول کار هستید، تم رنگی و نوع چیدمان آن انجام می گیرد. برای مثال در خانه ای با دکوراسیون کاملا کلاسیک، قرنیز چوبی با برش کاری های زیاد و سنتی انتخاب بهتری خواهد بود و در خانه ای مدرن، قرنیز های ام دی اف ساده گزینه های مناسب تری هستند.

قرنیز چوبی
قرنیز چوبی
قرنیز چوبی
قرنیز چوبی
قرنیز چوبی
قرنیز چوبی
  • قرنیز سرامیکی طرح چوب

قرنیز ها با پوشش های مختلفی در بازار موجود هستند. یکی از نمونه های آنها قرنیز سرامیکی طرح چوب است که همانگونه که از اسمش هم پیداست از جنس سرامیک ساده می شود و طرح چوب بر روی آن چاپ می شود. یکی از ویژگی های قرنیز سرامیکی طرح چوب قیمت پایین تر آن نسبت به قرنیز چوبی است. اگر پوشش کف خانه شما سرامیک است، قرنیز سرامیکی طرح چوب هماهنگی بیشتری با کف خواهد داشت و انتخاب بهتری است.

  • قرنیز پلاستیکی طرح چوب

از دیگر انواع قرنیز چوبی می توان به قرنیز هایی با جنس پلیمر یا پلاستیک اشاره کرد که با طرح چوب ساخته می شوند. این قرنیز ها جزء ارزان قیمت ترین قرنیز های موجود در بازار هستند که هم بسیار سبک بوده و هم طرح های مشابه با چوب طبیعی را دارند. همچنین اگر دچار شکستگی یا آسیب دیدگی شوند، با هزینه کمتری قابل تعویض اند.

انواع قرنیز چوبی بر اساس طرح و رنگ

دسته بندی مهم دیگر قرنیز های چوبی بر اساس طرح و رنگ آنهاست. اکثر انواع قرنیز چوبی در رنگ های قهوه ای از رنگ چوب گرفته تا قهوه ای های تیره تر موجود هستند. البته قرنیز های چوبی قابلیت رنگ پذیری هم دارند و شما می توانید پس از مدتی آنها را به رنگ دلخواه تان رنگ آمیزی کنید. اما بجز رنگ های قهوه یا چوب قرنیز چوبی سفید هم به عنوان یکی از انواع قرنیز چوبی مدرن و پر طرفدار برای خانه های امروزی کاربرد دارد. قرنیز چوبی سفید برای کسانی مناسب است که خانه شان با تم رنگی سفید و کرم، و یا رنگ های روشن دیگری مانند آبی روشن، سبز روشن، صورتی و سفید، لیمویی و غیره چیدمان شده است. تنها ایراد قرنیز چوبی سفید آن است که ممکن است زود کثیف شود و نیاز به تمیز کردن بیشتری داشته باشد.

 نصب قرنیز چوبی به چه صورتی انجام می شود؟

نصب قرنیز چوبی کار سختی نیست و شما می توانید برای کاهش هزینه های تان خودتان دست به کار نصب قرنیز چوبی شوید. برای این کار متراژ مورد نظر تان را به دقت اندازه گیری کنید تا متوجه شوید که به چند متر قرنیز نیاز دارید (قرنیز ها به صورت متری فروخته می شوند). اگر دیوار خانه تان گچی است می توانید از دستگاه های منگنه کوب به دیوار استفاده کنید و قرنیز ها را به دیوار منگنه نمایید. اما چنانچه دیوار پشت قرنیز شکننده باشد، باید از چسب برای چسباندن قرنیز های چوبی استفاده کنید. البته به دلیل آنکه دستگاه منگنه کوب در هر خانه ای موجود نیست، استفاده از چسب بهترین راه برای نصب قرنیز چوبی خواهد بود.

  • در هنگام نصب قرنیز چوبی تا جای ممکن از برش دادن قرنیز ها خودداری کنید. زیرا زیبایی قرنیز به یکدست بودن آنهاست و وجود درز بین آنها از زیبایی شان می کاهد. در صورت نیاز به برش، محل های مورد نظر را علامت بزنید و با مراجعه به نجاری، از نجار بخواهید که با دستگاه های برش این کار را به تمیزی انجام دهد.
  • برای نصب قرنیز چوبی با چسب از مقدار چسب کافی استفاده نمایید. میزان چسب نه باید آنقدر کم باشد که قرنیز از دیوار جدا شود و نه آنقدر زیاد باشد که از اطراف آن بیرون بزند. برای چسباندن قرنیز می توانید از چسب چوب بی رنگ شونده کمک بگیرید.

قیمت قرنیز چوبی چقدر است؟

قیمت قرنیز چوبی گران تر از قیمت قرنیز هایی با طرح چوب است. اگر موضوع هزینه پرداختی برای تان بی اهمیت است قرنیز چوبی بهترین انتخاب خواهد بود اما چنانچه بخواهید با صرف هزینه کمتری این کار را انجام دهید، قرنیز های طرح چوب انتخاب های خوبی خواهند بود. قیمت قرنیز چوبی به ازای هر متر طول از 150 هزار تومان به بالا است و قیمت قرنیز های ام دی اف طرح چوب در محدوده متری 40 هزار تومان جای می گیرد. در زیر قیمت چند نمونه از قرنیز های طرح چوب آمده است:

قرنیز پی وی سی 12 سانت هر متر طول 125 هزار تومان
قرنیز ام دی اف 9 سانت هر متر طول 21 هزار تومان
قرنیز پی وی سی 9 سانت هر متر طول 42 هزار تومان
قرنیز ام دی اف 7 سانت هر متر طول 18 هزار تومان

 

قرنیز چوبی
قرنیز چوبی
قرنیز چوبی
قرنیز چوبی
قرنیز چوبی
قرنیز چوبی

خانه ایده آل خود را بسازید:

نصب درب ام دی اف روی کابینت فلزی و روش انجام آن



چیدوپلاسی عزیز دیدگاه خود را بنویسید

<