مدل های مختلف پاف تخت ، یک وسیله ی کاربردی در اتاق خواب شما

چیدوپلاس 11 بهمن 1399 ،

گاهی اوقات اتاق خواب را چیدمان می کنیم و همه چیز را به درستی سر جایش قرار می دهیم. تخت خواب را به زیباترین شکل با روتختی می آراییم، پرده ها را آویزان میکنیم، رنگ دیوارها، تابلوهای نقاشی، قاب عکس، چراغ خواب، همه و همه در نظم و هماهنگی عالی در کنار هم قرار می دهیم، ولی جزییاتی در اتاق خواب وجود دارد که می تواند این مجموعه را کامل تر نماید. یکی از این جزییات پاف تخت خواب است. پاف یا نیمکت پایین تخت خواب یکی از اجزای سرویس تخت خواب است که البته خیلی ها مخصوصا کسانی که خانه ی کوچکی دارند از داشتن آن صرف نظر می کنند. پاف تخت جزو لوازم ضروری اتاق خواب محسوب نمی شود اما بر خلاف تصور این وسیله بسیار کاربردی بوده و تصویر اتاق خواب را هم تبدیل به نمایی شیک و ژورنالی می نماید.

پاف تخت چیست و چه کاربردی دارد؟

پاف تخت یا پاف سرویس خواب یک نیمکت است که از جنس و رنگ تخت خواب ساخته می شود. به این معنی که اگر تخت خواب شما چوبی و دارای رنگ قهوه ای روشن بود، پاف تخت خواب نیز به همین جنس و از همین رنگ ساخته می شود. پارچه رویه پاف تخت معمولا از پارچه رو تختی و یا پارچه کوسن ها و بالشتک های روی تخت انتخاب می شود. پاف در پایین تخت خواب قرار می گیرند و از آن برای نشستن استفاده می کنند. کاربرد دیگر پاف تخت خواب در زمانی است که برای خوابیدن آماده می شوید. اگر پاف تخت نداشته باشید در هنگام خواب باید کوسن ها و بالشتک های تزیینی روی تخت خواب را بر روی زمین بگذارید، که این کار موجب کثیف شدن آنها می شود. اما با وجود پاف تخت، می تواند وسایل اضافی ماند کوسن ها و همینطور رو تختی را بدون نگرانی از بابت کثیف شدن، بر روی پاف تخت خواب تان بگذارید. یک کاربرد دیگر برای پاف تخت زمانی است که موقع تعویض لباس و یا پوشیدن کفش باید در جایی بنشینید و در عین حال نمی خواهید رو تختی تان نامرتب شود.

پاف معمولا به شکل نیمکتی سبک و باریک ساخته می شود. حتی اگر سرویس تخت خواب تان بزرگ و به اصطلاح سلطنتی باشد، پاف تخت تا جای ممکن فاقد تزیینات سنگین است. اگر بخواهیم اندازه ای استاندارد برای پاف در نظر بگیریم، می توان گفت طول پاف از عرض تخت خواب باید کمتر باشد. ارتفاع پاف نیز متناسب با ارتفاع تخت خواب در نظر گرفته می شود اما به طور کلی ارتفاع پاف حدود 10 سانتی متر کمتر از ارتفاع تشک تخت خواب است. ارتفاع پاف تخت باید به گونه ای باشد که بتوان به راحتی و بدون اذیت شدن پاها، بر روی آن نشست.

پاف تخت
پاف تخت
پاف تخت

نکته مهمی که در مورد پاف وجود دارد مربوط به طراحی آن است. با اینکه گفته شد پاف ها معمولا به صورت نیمکت ساخته می شوند اما این یک قانون نیست. برخی دوست دارند پاف تخت شان به صورت جعبه ای باشد تا بتوانند بعضی از وسایل اضافی شان را درون آن قرار دهند. این وسایل اضافی می تواند شامل وسایل خواب مانند ملحفه و پتوهای سبک و بالشت و یا کفش و لباس های اضافه تان باشد. با داشتن این نوع پاف در واقع یک تیر را به چند نشان زده اید. هم سرویس خواب تان تکمیل است، هم جای مخصوص نشستن در اتاق دارید و هم لوازم اضافی را از دید پنهان می کنید. پاف های جعبه ای در اتاق کودکان و برای قرار دادن اسباب بازی های اضافی هم مناسب است.

پاف تخت
پاف تخت
پاف تخت

طرح و شکل پاف تخت خواب در سرویس های مختلف با هم متفاوت است. جدا از اینکه پاف باید هماهنگی کامل با سرویس تخت خواب داشته باشد اما می تواند به شکل یک نیکمت دراز و یا به صورت دو تکه به شکل دو نیمکت کوتاه تر طراحی شود. حتی پاف ها می توانند بدون پارچه و نشیمن نرم و فقط از جنس چوب ساخته شوند. اگر پاف دارای نشیمن پارچه ای بود، در بعضی از آنها از لمسه کاری برای زیباتر شدن آن استفاده می شود.

چه نوعی پاف تخت خوابی برای اتاق مناسب تر است؟

انتخاب شکل و طرح پاف بستگی زیادی به دکوراسیون اتاق خواب و تم رنگی آن دارد. همانطور که گفته شد معمولا از رنگ های نزدیک به روتختی و کوسن ها برای پارچه روی پاف تخت استفاده می کنند. هر چه این هماهنگی بیشتر و رنگ های مورد استفاده به هم نزدیک تر باشند جلوه و نمایی زیباتر ایجاد می شود. اگر تخت خواب شما دارای تاج یا هدبورد بود، پاف تخت را از جنس هدبورد انتخاب نمایید. برای مثال اگر هدبورد تخت از جنس چرم ساخته شده بود، پاف تخت را هم چرمی انتخاب کنید.

اگر اتاق خواب شما بزرگ بود و جای کافی برای همه وسایل سرویس خواب و همینطور برای رفت و آمد راحت وجود داشت، می توانید از پاف های بزرگ تر و با تزیینات بیشتر استفاده کنید. اما در اتاق های کوچک وجود پاف حتی به شکل نیمکتی و کاملا ساده شاید کمی دست و پا گیر به نظر برسد. در این مواقع از پاف هایی تکی و کوچک که در واقع به شکل یک مکعب کوچک ساخته می شوند به عنوان پاف استفاده نمایید.

پاف تخت
پاف تخت
پاف تخت

استفاده از پاف در اتاق نوجوان هم کاربرد زیادی دارد. نوجوانان معمولا علاقه دارند همکلاسی ها و دوستانشان را برای صرف عصرانه به خانه دعوت کرده و همچنین می خواهند از دوستان شان در اتاق خواب شان پذیرایی کنند. وجود یک پاف نیمکتی ساده در اتاق خواب باعث می شود جا برای نشستن همه فراهم باشد و تنها با گذاشتن یک یا دو میز عسلی مشکل کمبود میز هم از بین می رود.

حتی در اتاق خواب های دو نفره که متراژ بزرگی دارند می توانید یک کاناپه در گوشه اتاق و رو به روی تخت خواب قرار دهید. از این کاناپه برای نشستن و استراحت کردن و مطالعه می توان استفاده کرد. در هنگام مطالعه می توانید پاف تخت را نزدیک خود بیاورید و پای خود را دراز کرده و بر روی آن بگذارید. همچنین از پاف به عنوان یک میز برای قرار دادن کتاب های در حال مطالعه، لیوان چای و وسایلی از این دست استفاده نمایید. به طور کلی پاف یک نوع صندلی راحتی است که با وجود ضروری نبودن، اما بسیار کارآمد خواهد بود.

پاف جا کفشی

یکی از پاف های بسیار پر کاربرد پاف جا کفشی است که برای نگه داری کفش های مجلسی مورد استفاده قرار می گیرد. با تهیه این وسیله خواهید دید که کاربری آن چقدر زیاد است و از اینکه تا به حال به فکر تهیه آن نیفتاده اید پشیمان می شوید. معمولا در هنگام پوشیدن یا درآوردن کفش نیاز به جایی برای نشستن دارید، یک پاف کوچک و جمع و جور این نیاز را برطرف می کند. پاف جاکفشی هم به صورت یک صندلی بدون پشتی، به صورت سه پایه و یا چهار پایه با یک نشیمن نرم و پارچه ای ساخته می شود و هم به شکل یک محفظه تو خالی با یک در که قابل باز و بسته شدن است. این پاف ها هم به صورت مکعب و هم استوانه درست می شوند که درون آنها محفظه ای برای قرار دادن وسایل است. پاف های مکعب مستطیل با طول بلند تر هم برای خانواده های پر جمعیت تر و بزرگ تر مناسب هستند.

پاف تخت
پاف تخت
پاف تخت

خانه ایده آل خود را بسازید:

۵ راه عالی برای استفاده از پاف در دکوراسیون منزل



چیدوپلاسی عزیز دیدگاه خود را بنویسید

<