بازسازی محوطه و حیاط آپارتمان ها، قیمت آپارتمان را افزایش می دهد

چیدوپلاس 15 آبان 1396 ،

به کمک روش های بازسازی حیاط خانه یا آپارتمان می توانید فضایی عالی و زیبا در ساختمان خود فراهم نمایید. ساخت یک حیاط مصفا نه تنها لحظات مفرح شما را افزایش می‌دهد، بلکه موجب می‌شود قیمت خانه تان نیز به طور چشم‌گیری بالاتر برود. در مجتمع های ساختمانی بازسازی حیاط به خصوص برای بچه ها مفید است، بازی در فضای باز منجر به داشتن بدن هایی سالم تر و ذهن هایی بازتر  و ایجاد کانونی از شادی برای آنها می شود. مهم‌ ترین بخش محوطه سازی طراحی کاربردی آن است تا بتواند همزمان عملکرد مناسب و زیبایی محسوسی در خانه یا آپارتمان شما ایجاد کند. در بازسازی حیاط رعایت نکته هایی می تواند بسیار کمک کننده باشد؛ ما در این متن به بیان این نکات خواهیم پرداخت.

در بازسازی حیاط چه اهدافی دنبال می شود؟

این سوال را می توان به نحو دیگری نیز مطرح کرد؛ در بازسازی حیاط چه بخش هایی وجود دارد و چگونه می توان هر بخش را بازسازی کرد؟

  • شناخت و انتخاب صحیح مصالح برای محوطه سازی

از محوطه سازی زیبای باغ‌های ژاپن گرفته تا راه‌های سنگی باغ شازده کرمان، از قدیم طرح های گوناگون و مصالح متنوعی برای ایجاد محوطه به کار می رفته است. شما می توانید با شناخت دقیق متریال و مصالح سطح کار محوطه سازی را بالا ببرید. استفاده از انواع مصالح مانند سنگ ریزه ها، ماسه های تزئینی، انواع سنگ پوش ها یا حتی بتن و آجر با توجه به روش های مختلف بازسازی حیاط و محوطه و با کمک ایده های جدید و خلاقانه قابل انجام است؛ با انتخاب مناسب ترین مصالح از بین انواع متریال های ساختمانی، می توانید به حیاط خود طراحی چشم نوازی ببخشید. بدیهی است که انتخاب هر یک از این مصالح باید متناسب با نوع ساختمان، موقعیت و طراحی مورد نظر محوطه صورت گیرد.

  • دیوار ها

دیوار ها نقش مهمی در جلوه و نمای حیاط دارند؛ شما می توانید پوشش دیوار ها را متناسب با نمای ساختمان خود انتخاب نمایید، برای مثال اگر ساختمان تان دارای نمای سنگ است، دیوار حیاط و محوطه را نیز با همان سنگ ها یا در ترکیب با سنگ های دیگر پوشش دهید. همچنین می توان برای دیوار ها از متریال های دیگری مانند چوب های ترمووود و سنگ های آنتیک هم استفاده کرد.

راه دیگر در بازسازی دیوار حیاط آن است که از پوشش هایی مانند سیمان سفید یا میکرو سمنت استفاده نموده و دیوار های صاف و یکدستی به رنگ روشن ایجاد کنید، این دیوار ها این امکان را به شما می دهد که با کمک گیاه های تزیینی و رونده نمای سبز دلنشینی را ایجاد نمایید که صرف نظر از مزایای زیست‌محیطی اش، همگان می‌توانند از آن لذت ببرند.

  • کف سازی مناسب

یکی از مولفه های مهم در طراحی فضاهای محوطه، کف سازی است. عامل کف نقش بسیار مهمی در درک فضایی استفاده کنندگان از محیط دارد. طراحی مناسب این مولفه براساس عملکرد، میزان تردد، خصوصیات اقلیم، میزان بودجه و هماهنگی با نمای ساختمان انجام می گیرد. کف حیاط به روش های مختلفی می تواند پوشش داده شود، محوطه می تواند کم کار و با جزئیات کم بوده یا چنان پرزرق و برق باشد که توجه همگان را به خود جلب کند، در ادامه چگونگی ایجاد کفسازی مناسب هر محوطه به طور مفصل توضیح داده خواهد شد:

  • ایجاد محلی برای نشستن

با این کار می توان یک جای مناسب و عالی برای برگزاری دور همی های دوستانه یا حتی جلسات ساختمان آماده نمود؛ یک سکو، یک آلاچیق، میز و صندلی های سنگی که بر روی چمن ها قرار داده و ایده های دیگر برای این کار مناسب هستند. البته برای پیاده سازی این ایده باید فضایتان به اندازه کافی بزرگ باشد.

  • معجزه گیاهان در بازسازی حیاط

برای محوطه سازی علاوه بر سنگ المان‌های دیگری هم وجود دارند که به بهتر شدن طرح نهایی کمک می‌کنند و وجودشان ضروری است. از جمله این عناصر می‌توان به گل و گیاه اشاره کرد. اگر می خواهید فضای حیاط یا محوطه خانه تان بسیار زیبا، سر سبز و دیدنی باشد، به موضوع انتخاب گیاهان مناسب اهمیت زیادی بدهید. همین پوشش های گیاهی است که فضای حیاط و محوطه را پر طراوت کرده و روح زندگی به آن می بخشد. هنگامی که پوشش های کف و دیوار ها را انتخاب کردید یک یا چند روز را به انتخاب گیاهان مختلف اختصاص دهید و برای این کار وقت و توجه کافی بگذارید. برای انتخاب گیاهان مختلف می توانید به بازار گل مراجعه کنید و همه چیز را از درخت ها و درختچه ها تا گل های باغچه و گیاهان رونده و چمن و … را مورد بررسی قرار دهید و یا از یک باغبان یا کارشناس محوطه سازی کمک بگیرید.

  • ایجاد دیوار سبز با گل های رونده

ایجاد دیوار سبز منظره جدید و جلوه متمایزی به ساختمان شما می دهد. در هنگام بازسازی حیاط می توانید با شرکت های سازنده دیوار سبز تماس گرفته و یکی از دیوار های حیاط خود را برای اجرای این کار خالی بگذارید. این دیوار سبز می تواند ترکیبی از برگ های سبز به علاوه گل های رنگی و زیبا باشد و جلوه ای بهاری و بسیار دوست داشتنی به حیاط یا محوطه ساختمان شما ببخشد. در فصل های بهار و تابستان از دیدن سبزی این برگ ها و در فصل پاییز از رنگ های گرم و زرد و نارنجی و قرمز آنها می توان لذت برد.

  • انتخاب درخت مناسب برای حیاط

هنگام بازسازی درخت هایی که از قبل در حیاط شما بوده اند باید کاملا حفاظت شوند تا در حین عملیات ساختمانی آسیبی به آنها وارد نشود. پس از اتمام کار برای زیباتر شدن باغچه ها می توانید از سنگ های تزیینی در کنار این درختان استفاده کنید. قرار دادن این سنگ ها بسته به سلیقه شما با روش های مختلفی امکان پذیر است. در یک روش می توان قلوه سنگ ها را به صورت دایره ای دور درخت چید. در روش دیگر می توان از قطعه سنگ هایی با ابعاد مختلف استفاده نمود و آنها را در کنار هم چیدمان نمود تا تصویری مینیاتوری از یک کوهستان را ایجاد کرد.

اگر پس از بازسازی حیاط به دنبال خرید درختان جدیدی هستید، باید گفت درخت هایی مانند بید مجنون، انواع کاج، درخت های تزیینی مانند افرا و درخت چنار یا تبریزی برای حیاط مناسب اند. درختانی که رشد سریعی دارند و با ارتفاع بلندشان به نوعی از حریم خصوصی داخل محوطه حفاظت می کنند، برای دور تا دور حیاط مناسب اند؛ اما درخت های کوچک تر و تزیینی مانند کاج های کوچک و افرا و درختچه های شمشاد را می توان در باغچه ها با چیدمان خاصی کاشت. درختچه های گل دار نیز برای استفاده در حیاط و محوطه بسیار عالی هستند. درختی مانند بید مجنون که زیبایی خاص و منحصر به فردی هم دارد به عنوان درخت مرکزی در وسط باغچه یک فضای بسیار جذاب را پدید می آورد.

  • گل های تزیینی

انواع گل های باغچه ای از بوته های گل سرخ گرفته تا نسترن، گل محمدی، انواع یاس، گل های کوتاه تر مانند اطلسی، ناز، داوودی، گل همیشه بهار، گل بنفشه، گل های شمعدانی، گل کوکب، درختچه گل کاغذی و گل صد تومانی و انواع بی شمار گل های زیبا و شگفت انگیز دیگر برای استفاده در باغچه ها برای بازسازی حیاط عالی هستند.

  • قرار دادن گلدان های گل

به غیر از گل های تزیینی که در باغچه ها کاشته می شوند، شما می توانید تعدادی گلدان گل را نیز آماده کرده و در قسمت های از حیاط و محوطه بگذارید. در بازسازی حیاط و محوطه ساختمان اگر پله هایی در ورودی ساختمان ایجاد شد، می توان گلدان های گل سنگی یا بتنی را به صورت جفتی تهیه نمود و در دو طرف ورودی قرار داد. در این گلدان ها هم گل های رنگی مانند شمعدانی و هم گیاهانی برگ دار و سبز مانند انواع درختچه ها را می توان کاشت.

محوطه سازی
محوطه سازی
محوطه سازی
محوطه سازی
محوطه سازی
محوطه سازی
بازسازی حیاط
محوطه سازی
محوطه سازی

پیشنهاد هایی برای کفسازی حیاط و محوطه

  • کف سازی حیاط با استفاده از چمن

اگر در جایی زندگی می کنید که با مشکل کمبود آب مواجه نیستید و می توانید هر روز حیاط را آبیاری کنید، برای پوشش کف حیاط می توانید از چمن استفاده نمایید. چمن سبزی و طراوت ویژه ای را در محوطه ایجاد می کند و جلوه ای خاص به فضا می بخشد. اما وجود چمن به تنهایی کافی نیست و در بازسازی حیاط باید علاوه بر چمن از سنگ نیز استفاده کرد تا ترکیب ای ن دو زیبایی فضا را دو چندان نماید.

  • استفاده از سنگ فرش

با استفاده از طرح و نقش های متنوع از سنگ های مختلف می توان سنگ فرشی زیبا برای محوطه ایجاد کرد. ترکیب سنگ فرش با چمن بسیار خوب و دیدنی می شود. شما می توانید با کمک سنگ یک مسیر سنگی ایجاد کرده تا از درب ساختمان به درب حیاط برسید و یا مسیری برای حرکت ماشین ایجاد نمایید. همچنین به کمک سنگ های تزیینی می توانید چیدمان های سنگی جذابی را در باغچه ایجاد نمایید و حتی آن را نورپردازی کنید. مسیر‌های سنگ فرش شده امکان عبور در حیاط بدون آسیب به گل ها و گیاهان را فراهم می‌کند.

  • استفاده از سنگریزه برای کف در بازسازی حیاط

چنانچه در شهری زندگی می کنید که هوایی گرم دارد و امکان آبیاری هر روزه چمن در آن وجود ندارد، برای کف سازی حیاط می توانید از سنگ ریزه استفاده نمایید. سنگ هایی که برای این منظور استفاده می شوند، در بازار به فروش می رسند و به راحتی قابل خریداری هستند. خوبی این مدل کفسازی آن است که دیگر نگران خراب شدن و از بین رفتن چمن ها نیستید.

طراحی نورپردازی محوطه

نور عامل مهمی در زیبایی محوطه و تعریف راه ها و معابر در شب بوده و به کار گیری آنها در محل های مناسب به زیبایی شب های ساختمان کمک می کند. در ساختمان های لوکس به این مورد توجه ویژه ای می شود زیرا نور پردازی زیبایی و جلوه ساختمان را به شدت افزایش می دهد. در کار بازسازی حیاط خانه تان حتما با استفاده از چراغ های تزیینی کار نور پردازی را انجام دهید. برای این کار می توانید از چراغ های ایستاده حباب دار در قسمت هایی از باغچه استفاده کنید و یا آنکه چراغ های دیوار را در فاصله هایی معینی بر روی دیوار ها نصب نمایید.

در نظر گرفتن یک تم برای بازسازی حیاط

هنگامی که بازسازی حیاط را انجام می دهید توجه ویژه به متناسب بودن اجزا با هم اولویت دارد. تغییرات هماهنگ و کاملا دقیق رنگ و بافت به غنا بخشیدن به محیط کمک میکند. همچنین می توانید یک تم خاص را برای محوطه سازی حیاط خود انتخاب نمایید. مثلا اینکه تصمیم بگیرید یک باغچه ژاپنی داشته باشید و یا یک باغچه انگلیسی و یا حتی یک باغ ایرانی. هر کدام از این موارد ویژگی ها و مشخصات خاص خود را دارد که می توانید آنها را در مقیاس کوچک در حیاط خود پیاده کنید.



چیدوپلاسی عزیز دیدگاه خود را بنویسید

<