شومینه معلق چیست و این شومینه مدرن چه ویژگی هایی دارد؟

چیدو پلاس 16 شهریور 1401 ، ،

همه ما می دانیم شومینه چیست و چه مدل هایی دارد. اما آیا تا به حال درباره شومینه معلق چیزی شنیده اید؟ یا تصویری از شومینه معلق در جایی دیده اید؟ اگر پاسخ تان منفی است ما شما را با این شومینه های جذاب و متفاوت آشنا خواهیم کرد. شومینه معلق یک مدل شومینه کاملا مدرن است که چند وقتی است مورد انتخاب طراحان و معماران داخلی قرار می گیرد. در خانه های مدرن امروزی که در آنها از جدید ترین و به روز ترین امکانات و وسیله ها استفاده می شود، وجود یک شومینه معلق به زیبا تر شدن چیدمان خواهد افزود. این شومینه ها همانگونه که از اسم شان پیداست، بدون پایه هستند و اغلب از سقف آویزان می شوند. طرح جذاب و خیره کننده این شومینه ها تاثیر فوق العاده ای بر دکوراسیون خواهد داشت.

در این مطلب خواهید خواند:

  • شومینه معلق چه مزایایی دارد؟
  • از شومینه معلق در چه مکان هایی استفاده می شود؟
  • شومینه های معلق از چه جنسی ساخته می شوند؟
  • انواع مدل های شومینه معلق کدام است؟
  • ابعاد شومینه معلق چقدر است؟
  • شومینه معلق دارای چه معایبی است؟

شومینه معلق چه مزایایی دارد؟

حال شاید این سوال در ذهن تان آمده باشد که چه ویژگی هایی در شومینه معلق وجود دارد که آن را متمایز می کند؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که مهم ترین ویژگی یا مزیت شومینه های معلق شکل ظاهری متفاوت و خاص آنهاست. برای کسانی که همیشه به دنبال خرید وسایل مدرن و به روز هستند، این مدل شومینه ها انتخابی عالی محسوب می شوند. مزیت دیگر این شومینه ها قابلیت نصب در هر جایی از خانه است. این شومینه از سقف آویزان می شود و می توان آن را در گوشه ای از خانه نصب نمود یا آنکه مرکز سالن را برای نصب آن در نظر گرفت. مزایای شومینه های معلق شامل موارد زیر است:

  • ظاهری منحصر به فرد و دکوراتیو
  • ایجاد نمایی مدرن
  • قابلیت انعطاف پذیری در محل و نحوه نصب آن
  • استفاده بیشتر از گرمای ایجاد شده توسط آن به دلیل باز بودن اطراف و زیر شومینه (تنها از یک طرف شومینه های دیواری می توان استفاده کرد اما در شومینه های معلق اطراف آن باز بوده و می توان دور تا دور شومینه نشست)
  • امکان ایجاد دکوراسیون های خاص و متفاوت به کمک این مدل شومینه

از شومینه معلق در چه مکان هایی استفاده می شود؟

از این مدل شومینه ها هم در بخش های مختلف ویلا و خانه می توان استفاده نمود و هم در مکان های عمومی تر. در خانه سالن پذیرایی یا نشیمن و همینطور اتاق خواب محل مناسبی برای نصب شومینه معلق است. در ویلا ها نیز به خاطر حس و حالی که این شومینه های زیبا دارند (خصوصا اگر از نوع ذغالی باشند) نمایی بی اندازه دلنشین در ویلا ایجاد می شود. از انواع مدل های شومینه معلق در تراس و یا آلاچیق های حیاط یا روف گاردن هم می توان استفاده کرد. همچنین کافه ها محل های بسیار مناسبی برای استفاده از این مدل شومینه های زیبا هستند.

شومینه های معلق از چه جنسی ساخته می شوند؟

این شومینه ها از فلز ساخته می شوند. فلز مورد استفاده در آنها باید در برابر حرارت ناشی از سوخت درون شومینه مقاومت کافی را داشته باشد. همچنین بیش از حد سنگین نباشد و از وزن مناسبی برخوردار باشد. این شومینه از سقف آویزان می شود پس اگر وزن زیادی داشته باشد، ممکن است برای سازه سقف دردسر آفرین باشد. معمولا از فولاد و چدن برای ساخت شومینه فلزی معلق استفاده می شود و رنگ این شومینه ها نیز بیشتر مشکی انتخاب می گردد.

شومینه معلق
شومینه معلق
شومینه معلق
شومینه معلق
شومینه معلق
شومینه معلق

انواع مدل های شومینه معلق کدام است؟

حالا که تقریبا با این شومینه های جذاب آشنا شده اید، خوب است که انواع مدل های آن را نیز بشناسید. البته باید گفت که مدل های شومینه معلق در بازار ایران بسیار محدود است و به دلیل آنکه استقبال کمتری از این محصولات می شود، قیمت بالایی دارند.

  • شومینه فلزی معلق با طرح های گرد یا کروی، بیضی یا عدسی، مخروطی، استوانه ای
  • شومینه معلق با طرح کلاسیک
  • شومینه معلق فانتزی
  • شومینه فلزی معلق با سوخت گاز، هیزم و برق

شومینه های فلزی با طرح های مختلفی ساخته می شوند که مدل های بیضی، مخروطی و استوانه ای آنها طرفداران بیشتری دارند. زیرا سطح گرمایش بیشتر داشته و از نظر ظاهری نیز زیبا تر هستند. این شومینه ها به شکل یک حجم کروی، مخروطی یا استوانه ای شکل و فلزی هستند که در بالای آنها لوله ای از همان فلز هم به عنوان دودکش و هم برای آویزان کردن شومینه، تعبیه شده است. بعضی از مدل های شومینه فلزی معلق دو طرفه هستند. به این معنی که دو سمت آنها باز است و می توان درون شومینه را از هر دو طرف مشاهده کرد. اما بعضی دیگر از مدل ها نیز یک طرفه هستند و مانند محفظه ای بسته که تنها یک ورودی دارند، عمل می کنند.

شومینه معلق با طرح کلاسیک شبیه به بخاری های فلزی قدیمی است که در سال های دور در اروپا استفاده می شود. حتما مدل های این بخاری ها را در تصاویر و فیلم های کلاسیک دیده اید. تنها تفاوت آنها در آویزان بودن شان است. اما شومینه های معلق فانتزی هم طرفداران خاص خود را دارند و با طرح های متفاوت شان برای استفاده در نشیمن و اتاق خواب مناسب اند. همچنین شومینه های معلق از نظر سوخت مصرفی شان هم به انواع مختلفی تقسیم می شوند. این شومینه ها هم به کمک گاز و هم ذغال استفاده می گردند. در نوع ذغالی نیاز به هیزم برای سوزاندن وجود دارد و در مدل گاز سوز نیز به لوله کشی گاز برای روشن کردن شومینه احتیاج است. شومینه فلزی معلق برقی هم وجود دارد که البته زیاد مورد اقبال واقع نمی شود.

ابعاد شومینه معلق چقدر است؟

برای کسانی که قصد انتخاب و خرید این محصول را دارند، دانستن ابعاد شومینه معلق لازم است. در ایران شومینه های فلزی معلق با ابعاد استانداردی ساخته می شود. برای مثال ابعاد شومینه معلق مدل عدسی (بیضی) دارای ارتفاع لوله 250 تا 270 سانتی متر است. قطر لوله نیز در محدوده 20 تا 22 سانتی متر بوده و ضخامت ورق فلز مورد استفاده برای لوله در حدود 3 تا 4 سانتی متر است. قطر عدسی 90 سانتی متر و ارتفاع دهانه شومینه 16 تا 17 سانتی متر است. قیمت فروش این محصول در حدود 19 میلیون تومان است.

شومینه معلق دارای چه معایبی است؟

هر محصولی در کنار مزایا و ویژگی های مثبتی که دارد، معایبی نیز خواهد داشت که اشاره به آنها می تواند در خرید بهتر به شما کمک کند. شومینه های معلق بیشتر محصولاتی دکوراتیو هستند تا کاربردی. البته این موضوع درباره تمام انواع شومینه صادق است. زیرا معمولا تنها در اطراف شومینه به میزان کافی گرم می شود و تمامی محیط به صورت یکنواخت از گرمای شومینه بهره مند نمی گردد. موضوع مهم دیگر آویزان بودن این شومینه هاست که در کنار زیبایی و منحصر به فرد بودن شان به یک نگرانی هم تبدیل می شوند. نصب شومینه معلق باید کاملا درست و اساسی و توسط متخصصین این کار انجام گردد. دیگر موردی که به عنوان یکی از معایب شومینه های معلق مطرح می شود، قیمت بالای آنهاست. برای خرید این شومینه ها باید مبالغی در حدود 18 تا 20 میلیون تومان بپردازید. ویژگی یا مزیت مهم دیگر شومینه های معلق کم جا بودن آنهاست. اگر خانه یا مکانی که در اختیار دارید کوچک است و امکان نصب مدل های دیگر شومینه نیز وجود ندارد، هچنین نمی خواهید از انواع بخاری ها نیز استفاده کنید، می توانید یک شومینه معلق سفارش دهید.

شومینه معلق
شومینه معلق
شومینه معلق
شومینه معلق
شومینه معلق
شومینه معلق

 

خانه ایده آل خود را بسازید:

روزهای سرد زمستانی را با شعله های آرامبخش شومینه برقی دلپذیر کنید

هود شومینه ای چیست؟ مزایا و معایب هود شومینه ای و هود مورب ؟ کدام بهتر است؟



چیدوپلاسی عزیز دیدگاه خود را بنویسید

<