ویدیو: با هوشمند سازی آپارتمان تان رفاه بیشتری را تجربه کنید

یک ساختمان هوشمند به ساختمانی می‌گویند که تمامی فعالیت‌ های درونی آن از جمله ورود و خروج افراد، سیستم های تهویه مطبوع، سیستم روشنایی، سیستم های صوتی و تصویری و حتی لوازم خانگی را بر اساس نوع و کاربری ساختمان کنترل می ‌کند. هوشمند سازی ساختمان این امکان را به ساکنین می دهد تا از امکانات ساختمان به صورت کاربردی تری استفاده کنند و احساس آرامش و رفاه آن ها در خانه شان افزایش یابد. با استفاده از سیستم کنترل خانه با موبایل بخش بزرگی از نگرانی های شما در مورد خانه یا محل کارتان از بین می رود و تنها با یک موبایل می توانید تمامی اتفاقات را کنترل نموده و نسبت به کوچکترین اتفاق رخ داده آگاه باشید. کنترل خانه از راه دور در صورت امکان اجرا می تواند بسیار موثر باشد. ایجاد امنیت بیشتر، راحتی استفاده و همچنین کمک به حفظ انرژی ملاک های قابل توجهی برای استفاده از این سیستم است و هوشمند سازی ساختمان از این نظر می تواند بسیار مفید باشد.

مزایای هوشمند سازی ساختمان

یکی از بارز ترین فواید استفاده از سیستم کنترل از راه دور و هوشمند سازی ساختمان افزایش رفاه و آسایش در خانه است. از آنجایی که سیستم های هوشمند مختلف می توانند در بسیاری از کار های روزمره کمک کنند، وجود آن ها در بخش‌ های مختلف یک ساختمان موجب راحت تر انجام شدن بسیاری از کار ها می شود. برای مثال جهت روشن یا خاموش کردن چراغ های راه پله نیازی به بیرون رفتن و روشن و خاموش کردن آنها نیست و با کمک چراغ های هوشمند که سال های زیادی است که در آپارتمان ها استفاده می شوند، می توان این کار را به راحتی انجام داد. در واقع می توان گفت که بزرگ ترین مزیت هوشمند سازی ساختمان توسط کنترل خانه با موبایل یا استفاده از لوازم خانه هوشمند آن است که هم در وقت شما و هم در مصرف انرژی صرفه جویی می شود و هم بخشی از نگرانی تان درباره مسایل مختلف که در ادامه به آنها اشاره می شود، از بین خواهد رفت.

هوشمند سازی ساختمان در کدام بخش های خانه مورد استفاده قرار می گیرد؟

از سیستم هوشمند سازی ساختمان و کنترل خانه از راه دور در بخش های مختلف یک خانه همانند اتاق خواب، پذیرایی، آشپزخانه، مشاعات ساختمان و غیره می توان استفاده کرد. برای مثال در آشپزخانه در مورد خاموش شدن شعله گاز پس از پخت غذا یا روشن کردن ماشین لباسشویی، و در بخش مشاعات ساختمان روشن یا خاموش شدن چراغ های راه پله ها و یا چراغ های محوطه و حیاط از جمله مواردی است که از طریق کنترل خانه از راه دور و یا خرید لوازم خانه هوشمند قابل انجام هستند.

هوشمند سازی ساختمان چگونه انجام می شود؟

این کار به دو طریق صورت می گیرد. روش اول خرید لوازم خانه هوشمند است که تنها با یک برنامه ریزی ساده و مشخص کردن موارد دلخواه از منوی آنها می توانید با خیال راحت از خانه بیرون بروید و بدانید که آن وسایل در ساعت مشخص کار خود را شروع و به پایان می رسانند. برای مثال خاموش شدن گاز، روشن شدن لباسشویی یا ظرفشویی، روشن یا خاموش شدن فر برقی و یا حتی جاروبرقی های رباتیک از جمله مواردی هستند که به هوشمند سازی ساختمان کمک می کنند.

اما روش دوم در کار هوشمند سازی ساختمان آن است که کار کنترل خانه از راه دور را با موبایل خود انجام دهید. در این صورت علاوه بر آنکه وسایل تان باید قابلیت این کار را داشته باشند (مثلا اجاق گاز تان جدید باشد یا لباس شویی تان قدیمی نباشد) می توانید با کمک شرکت هایی که این خدمات را ارائه می دهند، کار کنترل خانه با موبایل را انجام دهید. به این ترتیب که متخصصان این کار سیستم هایی را در خانه تان تعبیه کرده و سپس با نصب نرم افزار هایی خاص بر روی موبایل امکان کنترل و انجام برخی کار های خانه را از بیرون ایجاد می کنند. در ادامه توضیح دقیق تری درباره عملکرد سیستم های هوشمند سازی ساختمان ارائه می شود:

عملکرد سیستم هوشمند سازی ساختمان

  • داده‌ های جمع‌ آوری شده توسط سیستم هوشمند سازی: با توجه به نوع سیستم‌ هایی که در ساختمان و متناسب با نیاز کاربران نصب شده‌ اند، طیف گسترده‌ ای از داده‌ ها و اطلاعات به‌ دست آمده توسط حسگر ها، در سیستم ذخیره می ‌شوند. رایج‌ ترین داده‌ ها شامل دما، میزان رطوبت و دی اکسید کربن هستند. در واقع در ساختمان های مسکونی‌، هتل ها و اداره جات مسئله کیفیت هوا از اهمیت زیادی برخوردار است. سیستم های هوشمند با حسگر های مختلف میزان کیفیت هوای داخل را می‌ سنجند و هوای تازه را با کمک سیستم‌ های تهویه به داخل محیط تزریق می‌ کنند. بدین ترتیب همواره هوایی مطبوع و با کیفیت در ساختمان جریان دارد. اغلب سیستم‌ های امنیتی و هشدار را در قسمت‌ هایی از ساختمان مانند تاسیسات موتورخانه، اتاق‌ های برق، آسانسور یا درهای الکترونیکی تعبیه می‌ کنند. سپس در صورت بروز موارد مشکوک، داده‌ های ارسال شده توسط سیستم‌ های هشدار به کاربران منتقل می‌ شوند.
  • امکان اجرای سیستم هوشمندسازی: سیستم هوشمند سازی ساختمان را علاوه بر خانه های در حال ساخت می‌ توان در ساختمانی که از قبل ساخته شده یا قدیمی است، نیز پیاده سازی و اجرا کرد.
  • حسگرها و سنسورهای هوشمند سازی ساختمان: در پروژه های هوشمند سازی ساختمان از سنسورها و حسگرهای مختلفی می‌ توان استفاده کرد. از جمله این تجهیزات می‌ توان به سنسورهای حضور و حرکتی، ترموستات، دمایی، رطوبت، سنسور لومس سنجش نور خورشید، سنسور نشست گاز و… اشاره کرد.
  • عملگرها و کنترل کننده ها در سیستم هوشمند سازی خانه: عملگر ها و کنترل کننده ها به عنوان مغز در سیستم هوشمند ساختمان عمل می‌ کنند. کنترلر ها داده‌ ها را از سنسور ها دریافت کرده و با استفاده از رله‌ های برقی، عملیات قطع و وصل کردن تجهیزات برقی را انجام می‌ دهند. عملگر ها که با نام فعال ساز نیز شناخته می‌ شوند، به طور معمول در داخل تابلو ها یا کلید های برقی نصب می‌ شوند.
  • سرور و رابط گرافیکی در سیستم هوشمند سازی ساختمان: سرورهای هوشمند و رابط‌ های گرافیکی، موجب شده‌ اند تا کاربران بتوانند با نصب نرم‌ افزارهای مخصوص بر روی تلفن‌ های همراه خود، کار کنترل خانه با موبایل را از داخل یا خارج ساختمان کنترل و نظارت کنند. تمامی دستگاه‌ ها باید قابلیت اتصال به اینترنت را داشته باشند. در پروژه‌ های متوسط از رابط‌ های گرافیکی و در پروژه‌ های بزرگ از سرور استفاده می شود. در صورت بروز مشکل پیغامی بر روی گوشی ساکنین ارسال شده و افراد می‌ توانند به آن رسیدگی کنند.

هوشمند سازی ساختمان – بخش روشنایی

به طور قطع در میان نیاز های هر خانه و ساختمان، که قابل کنترل توسط سیستم هوشمند است، سیستم روشنایی اولین چیزی است که به ذهن خطور می کند. روشنایی هوشمند شامل روشن و خاموش کردن خودکار، تنظیم سطح نور، مشاهده وضعیت روشنایی ها و همچنین کنترل آن ها حتی از خارج ساختمان است. برای مثال فرض کنید شب هنگام به مهمانی رفته اید و فراموش کرده اید چراغ ها را خاموش کنید. با کمک سیستم کنترل خانه با موبایل می توانید چک کنید که کدام چراغ ها روشن هستند و سپس آنهایی را که می خواهید خاموش نمایید. همچنین در مورد بحث روشنایی باید گفت که لامپ های هوشمند این امکان را دارند که با تاریک شدن هوا به صورت خودکار روشن شوند و با روشن شدن هوا، خاموش می گردند. این چراغ ها برای ورودی خانه و حیاط و تراس و محوطه عالی هستند.

هوشمند سازی ساختمان – سیستم سرمایش و گرمایش

سیستم سرمایش و گرمایش هوشمند نیز همچون سیستم روشنایی هوشمند برای استفاده در ساختمان بسیار مفید است. این سیستم هم شامل تجهیزات مرکزی ساختمان و هم تجهیزات داخلی آپارتمان ها است، تجهیزات مرکزی شامل وسایلی نظیر چیلر، دیگ آب گرم، پمپ ها، برج خنک کن و غیره و تجهیزات داخلی شامل فن کوئل ها، کولر ها و هوا ساز هستند. همه این تجهیزات از طریق سیستم کنترل خانه از راه دور قابل کار هستند. برای مثال فرض کنید که در فصل سرد می خواهید به ویلای تان در شهری دیگر سفر کنید. می توانید نزدیک به شهر مورد نظر خود با کمک موبایل و سیستم هوشمند، شوفاژ ها را روشن کنید و یا برعکس در فصل گرم با نزدیک شدن به خانه می توانید از راه دور کولر را روشن کنید تا هنگام رسیدن شما به خانه، هوای درون منزل خنک شده باشد.

هوشمند سازی ساختمان – ورودی ها و خروجی ها

سیستم های مربوط به ورود و خروج نیز از مزایای هوشمند سازی ساختمان بی بهره نمانده اند. امکان ثبت و مانیتورینگ ورودی ها و خروجی ها، امکان برقراری ارتباط با مهمانان، و بسیاری امکانات دیگر که ارتباط را از راه دور امکان پذیر می سازد و سطح ایمنی ساختمان را تا حد زیادی افزایش می دهد، از جمله مواردی هستند که هوشمند سازی ساختمان را پر فایده تر می کند. فرض کنید یکی از اعضای خانواده هنگام بیرون رفتن از منزل کلید خود را جا گذاشته و در بازگشت امکان باز کردن درب را ندارد. با وجود سیستم کنترل خانه با موبایل می تواند در را به راحتی برای خود باز کند.

هوشمند سازی ساختمان – درب و پنجره و پرده ها

کنترل پرده های برقی‌ نیز از دیگر فواید سیستم هوشمند است. پرده های برقی در واقع یکی از محصولات پر طرفدار سیستم های هوشمند هستند که همانند دیگر کاربری ‌های هوشمند سازی قابل اجرا از راه دور بوده و می توانند با برنامه ای از پیش تعیین شده کار کنند. به عنوان مثال همزمان با طلوع خورشید پرده ها باز و با غروب خورشید پرده ها بسته می شوند. همچنین این سیستم در مورد پنجره ها و درب ها نیز وجود دارد، با استفاده از درب و پنجره های هوشمند می توان از امنیت بیشتری نسبت به مدل های معمولی آن ها برخوردار بود. مثلا اگر از خانه بیرون رفتید و شک کردید که درب خانه را قفل کرده اید یا نه، می توانید آن را روی موبایل تان چک کنید و خیال تان راحت گردد.

هوشمند سازی ساختمان – سیستم آبیاری

یکی دیگر از بهترین کاربرد های سیستم هوشمند خانه آبیاری فضای سبز است. سیستم هوشمند کمک شایانی به کاهش میزان آب مصرفی برای آبیاری باغچه ها و فضای سبز می ‌کند و می ‌توان با تنظیم یک برنامه آبیاری هم به بهبود رشد گیاهان کمک کرد و هم در مصرف آب صرفه جویی نمود. این مخصوصا برای کسانی که باغ یا ویلا دارند بسیار کاربردی است. آنها می توانند از راه دور باغچه ها و درختان خود را آبیاری کنند و دیگر نگران این نباشند که در فصل تابستان درختان و گل های شان خشک می شود. این سیستم های آبیاری هوشمند هم به گونه ای هستند که می توان با کمک موبایل آنها را روشن و خاموش کرد و یا آنکه با برنامه ریزی خاصی که بر روی آنها انجام می شود، در ساعات و روز های مشخصی به صورت خودکار روشن و خاموش شوند و کار آبیاری را انجام دهند.

هوشمند سازی ساختمان – سیستم امنیتی

یکی از مهم ترین و اصلی ترین مواردی که باعث می شود افراد به هوشمند سازی ساختمان خود روی بیاورند مسایل امنیتی است. با استفاده از دوربین ها و سنسور ها و دزدگیر های که در خانه نصب می شوند و توسط موبایل قابل چک کردن هستند، تا حد زیادی از خطرات مربوط به دزدی و ورود افراد ناشناس به داخل خانه جلوگیری می شود.

سیستم هوشمند سازی با یکپارچه نمودن بخش های اصلی سیستم ها و ساختار ها و مدیریت و برقراری ارتباط میان آن ها محیطی فعال و پویا در خانه و محل کار به وجود می آورد. این سیستم از مزایایی برخوردار است که تاثیر مستقیم بر روی عملکرد بخش هایی از خانه دارد که شامل صرفه جویی در مصرف انرژی، کاهش هزینه های تعمیرات و نگهداری وسایل، ایمنی بیشتر و راحتی در انجام امور ساختمان است. استفاده از سیستم بی ام اس (bms) تا ۲۰ درصد مصرف برق را کاهش داده و باعث کم شدن هزینه های مربوط به مصرف انرژی می شود. همچنین با خاموش کردن و کنترل وسایل باعث کاهش فرسودگی و افزایش عمر دستگاه ها شده و در نتیجه هزینه های مربوط به رسیدگی به آنها را کاهش می ‌دهد. در مورد ایجاد ایمنی بیشتر هم استفاده از هوشمند سازی ساختمان بسیار کارا خواهد بود. این سیستم در صورت وقوع شرایط خطرآفرین با ارسال سریع و به موقع خطر می تواند از حوادث بسیاری جلوگیری کند. این سیستم پیام های ارسال وقوع خطر را به ارگان های مربوط مانند آتش نشانی، ارسال می ‌کند. مواردی که ذکر شد تنها تعدادی از قابلیت های سیستم های هوشمند هستند، در ویدیوی زیر می توانید امکانات یک خانه هوشمند را مشاهده کنید.