در طراحی لابی آپارتمان کوچک به چه نکاتی باید توجه کرد؟

چیدو پلاس 31 اردیبهشت 1401 ،

طراحی لابی آپارتمان های کوچک نیز درست همانند دکوراسیون خانه های کوچک کار پرچالشی محسوب می شود اما اگر از قوانین و نکات خاصی پیروی کنیم؛  می توانیم استفاده ی بهینه ای از فضا داشته و یک محیط کوچک اما جذاب و متفاوت ایجاد کنیم. در طراحی لابی آپارتمان کوچک باید موضوع رنگ و نور، خلوت بودن فضا، استفاده از وسایل ساده و جمع و جور، کاربرد وسایل تزیینی کمتر و مواردی از این دست را مد نظر قرار داد. این متن به موضوع طراحی لابی هایی با متراژ کوچک می پردازد و تمام مواردی را که به یک طراحی خوب و درست می انجامد، بررسی خواهد کرد. اگر ساختمان تان کوچک است و به دنبال ایده هایی برای طراحی لابی ساختمان کوچک خود می گردید، این متن را از دست ندهید.

طراحی لابی آپارتمان کوچک چگونه است؟

وقتی بحث طراحی لابی کوچک در میان است، به معنای آن خواهد بود که با فضایی در حدود 15 تا نهایتا 50 متر سر و کار داریم؛ این ابعاد در مقایسه با لابی برج های بزرگ، کوچک به نظر می رسد و برای همین با عنوان طراحی لابی آپارتمان کوچک از آن یاد می شود. در طراحی لابی آپارتمان کوچک موضوع بزرگ تر نشان دادن فضا از اهمیت خاصی برخوردار است و با استفاده از ترفند هایی می توان این کار را به خوبی انجام داد؛ سعی کنید در این فضاها از الگوهای خطی و هندسی استفاده کنید. این الگوها برای لابی کوچک بسیار مناسب‌اند؛ چرا که باعث ایجاد ساختاری در فضا می‌شوند که توهم طول و عرض بیشتر را القا می‌کند. از طرف دیگر میزان نور و نوع نورپردازی هم بسیار تاثیر گذار است؛ انتخاب رنگ و طرح دیوار ها و کف سالن لابی و لوازم دکوری نیز دیگر مواردی هستند که در طراحی یک لابی با متراژ کم باید به آنها توجه نمود.

  • نقش دیوار ها در طراحی لابی آپارتمان کوچک

موضوع بسیار مهمی که در طراحی لابی ساختمان کوچک باید به آن توجه داشت، رنگ دیوار ها است، رنگ تاثیر زیادی بر کوچک یا بزرگ تر شدن فضا دارد. در یک فضای کوچک مانند لابی از رنگ های تیره و مرده استفاده نکنید و تا جای ممکن کاربرد رنگ های روشن و ملایم و البته گرم را در دستور کار خود قرار دهید. رنگ هایی نظیر سفید، شیری، کرم، آبی روشن، رنگ چوب و رنگ هایی از این دست بهترین انتخاب های برای طراحی لابی آپارتمان کوچک هستند.

چنانچه برای دیوار های لابی از کاغذ دیواری استفاده می کنید می توانید با داشتن دو مدل کاغذ دیواری ساده و طرح دار کمی تنوع در فضا ایجاد نموده و به زیباتر شدن آن کمک کنید. البته دقت داشته باشید که کاغذ دیواری طرح دار تان دارای رنگ های تیره و طرح های شلوغ نباشد. یک کاغذ دیواری راه راه عمودی و یا کاغذ دیواری با طرح برگ های ساده و یا اشکال هندسی برای این کار مناسب است. تلفیق کاغذ دیواری های ساده و طرح دار و ترکیب آنها با همدیگر از خشک و رسمی بودن فضا می کاهد.

جهت آنکه سقف لابی کوچک تان بلندتر جلوه کند استفاده از کاغذ دیواری راه راه عمودی ترفند خوبی است. اما اگر می خواهید دیوار لابی پهن تر باشد کاغذ دیواری راه راه افقی بهترین پیشنهاد است. برای آنکه فضای لابی پر نور تر شود می توانید از دیوار پوش های آینه ای هم استفاده نمایید؛ آینه‌ها تمام نور محیط را بازتاب دهند و فضای لابی  را روشن‌تر می کنند. برای این کار یک دیوار لابی را به آینه کاری اختصاص دهید تا با انعکاس نور در آینه ها فضا روشن تر و جذاب تر گردد. انواع مدل های آینه کاری دیوار که به صورت مدرن و امروزی انجام می شوند، هم برای استفاده در لابی ساختمان ها و هم در دکوراسیون داخلی خانه ها کاربرد دارند.

  • انتخاب کفپوش مناسب در طراحی لابی آپارتمان کوچک

برای طراحی لابی کوچک بعد از دیوار ها باید به موضوع کف لابی نیز توجه خاصی نشان دهید. برای کف لابی از سنگ های رنگ روشن مانند سفید یا کرم استفاده کنید و البته آنها را در هماهنگی با رنگ دیوار ها انتخاب نمایید. برای ایجاد تنوع و دوری از یکنواختی می توانید با ایجاد طرح هایی بر روی زمین به بهتر شدن فضا کمک کنید. توجه داشته باشید که اگر برای دیوار ها از کاغذ دیواری طرح دار استفاده می کنید، سنگ های کف لابی را ساده و یکدست بگیرید. وجود رنگ و طرح زیاد در محیط باعث می شود که فضا شلوغ و کوچک به نظر بیاید.

طراحی لابی آپارتمان کوچک
طراحی لابی آپارتمان کوچک
طراحی لابی آپارتمان کوچک
طراحی لابی آپارتمان کوچک
طراحی لابی آپارتمان کوچک
طراحی لابی آپارتمان کوچک
  • نورپردازی در طراحی لابی ساختمان کوچک

با وجود نور کافی در لابی، فضا بزرگ و دل باز جلوه می کند، اگر در هنگام طراحی پلان لابی برای آن پنجره های بزرگ تمام قد در نظر گرفته باشند، بسیار خوب است زیرا در طول روز نور طبیعی به لابی وارد شده و فضا را دلچسب تر می کند. اما در غیر این صورت با کمک نور های مصنوعی می توان نور کافی را برای این فضا آماده نمود. نورپردازی در لابی کوچک با استفاده نور های سقفی مانند لوستر، چراغ های دیوار کوب، نورهای مخفی سقف و غیره انجام می گیرد.

  • قدرت موجودات زنده در فضاهای کوچک

وجود گل و گیاه به هر فضایی زیبایی و طراوت خاصی می بخشد. حتی در لابی های کوچک و هر مکان کوچک دیگری هم می توانید از گلدان های طبیعی استفاده کنید و انرژی مثبت آنها را در فضا احساس نمایید. در طراحی لابی کوچک از تعداد گلدان های زیادی نمی توان استفاده کرد اما وجود چند تایی از آنها در ورودی لابی، نزدیک آسانسور و کنار مبلمان به دلپذیر تر شدن محیط لابی کمک زیادی می کند.

  • وسایل تزیینی

از مجسمه های تزیینی با ابعاد متوسط و بزرگ، تابلو های نقاشی و عکس بر روی دیوار ها و چیزهایی از این دست برای تزیین لابی کوچک خود استفاده کنید. اما برای آنکه با فضای کوچکی سر و کار دارید بهتر است به تعداد این وسایل تزیینی توجه کرده و تمامی قسمت ها را با این لوازم دکوری پر و شلوغ نکنید. نصب یک یا دو تابلو بر روی دیوار و قرار دادن یک مجسمه ایستاده در گوشه لابی برای تزیین این فضا کافی به نظر می رسد.

  • انتخاب مبلمان در طراحی لابی آپارتمان کوچک

در یک لابی کوچک بهتر است از یک نیم ست مبلمان استفاده کنید و طرح و مدل آن را نیز ساده و جمع و جور انتخاب نمایید. در یک لابی کوچک استفاده از مبل چستر با ابعاد بزرگ زیاد منطقی به نظر نمی رسد، پس می توانید به جای آن از یک کاناپه نیمه رسمی با دو عدد مبل در دو طرف آن استفاده نمایید. همچنین صندلی های فلزی مدرن و مینیمال، مبل های ساده چوبی و مبل های تک ساده مانند مبل فرانسوی برای لابی با متراژ کم مناسب هستند.

درباره انتخاب رنگ مبل ها نیز باید گفت که قانون رنگ های روشن و ملایم که درباره دیوار ها گفته شد، درباره مبلمان نیز صادق است. البته برای پارچه مبل ها استفاده از رنگ های سفید و کرم به دلیل چرک تاب بودن شان زیاد پیشنهاد نمی گردد. اما رنگ هایی نظیر نسکافه ای و یا طوسی روشن برای این کار بسیار مناسب هستند.

طراحی لابی آپارتمان کوچک
طراحی لابی آپارتمان کوچک
طراحی لابی آپارتمان کوچک
طراحی لابی آپارتمان کوچک
طراحی لابی آپارتمان کوچک
طراحی لابی آپارتمان کوچک

 

خانه ایده آل خود را بسازید:

با یک چیدمان منحصر به فرد در آپارتمان کوچکتان، زبانزد شوید



چیدوپلاسی عزیز دیدگاه خود را بنویسید

<