نحوه کاشت سبزی در خانه – ریحان، جعفری، تربچه، نعنا و …

چیدوپلاس 17 بهمن 1397 ،

چگونه در خانه سبزی خوردن بکاریم یا نحوه کاشت سبزی در خانه چگونه است؟ این سوالات با جواب های مفیدی همراه است! سبزی خوردن هایی مثل نعنا، جعفری، ریحان، شاهی، تره، تربچه، ترخون، مرزه، آویشن و غیره هم در کنار غذا مصرف می شوند و هم در پخت بعضی غذا ها مورد استفاده قرار می گیرند. مثلا در پخت بعضی از پاستا ها به ریحان تازه نیاز است، یا مثلا در پخت سوپ مقداری جعفری نیاز است که آن را بسیار خوشمزه تر می کند. کاشت نعنا در گلدان و کاشت ریحان در خانه و همینطور کاشتن سبزی های دیگر در آپارتمان هم کاری لذت بخش است و هم می تواند بخشی از نیاز های ما به سبزی برای پخت و سرو غذا را تامین کند. ما در این متن می خواهیم به موضوع نحوه کاشت سبزی در خانه بپردازیم و به شما بگویم که چگونه در خانه سبزی خوردن بکاریم و از آن مصرف کنیم.

مزایای کاشت سبزیجات در خانه

مصرف سبزیجات به سلامت و بهبود عملکرد بدن کمک بسیار زیادی می‌ کند. سبزیجات سرشار از ویتامین های A و C بوده و مقدار قابل توجهی آهن و فیبر در آنها ذخیره شده است. مصرف مداوم سبزیجات خوراکی موجب پیشگیری از سرطان، دیابت، بیماری های قلبی، فشار خون و چاقی می شود. سبزیجات معمولا به صورت عمده در میوه فروشی ها توزیع می شود اما ممکن است به صورت روزانه امکان خرید آنها برای تان فراهم نباشد. کاشت و پرورش سبزیجات مختلف در خانه بسیار ساده است و هر کسی می تواند با استفاده از چند فلاور باکس به کشت و زرع سبزیجات تازه به صورت ارگانیک بپردازد. نحوه کشت و رشد سبزیجات بسیار مهم بوده و سالانه تعدادی از افراد به دلیل مصرف سبزیجاتی که با آب نا سالم رشد کرده اند دچار بیماری می شوند. بنابراین اگر اقدام به پرورش سبزیجات در خانه خود بکنید می توانید با اطمینان کامل از سلامتی شان، آنها را مصرف کنید.

چه سبزیجاتی در خانه قابل کشت هستند؟

سبزیجات مختلفی را می توان در خانه کشت کرد. در این مطلب چند نوع سبزی که مصرف بیشتری دارند و نحوه کشت آنها ساده تر است را معرفی می کنیم. این سبزی ها عبارتند از ریحان، جعفری، تربچه، نعنا، ترخون، آویشن، تره، مرزه، شاهی هستند که روش های کشت آسانی هم دارند. همچنین به شما خواهیم گفت که در چه ظروف و چه شرایط آب و هوایی می توانید به این کار بپردازید. در واقع در این متن نحوه کاشت سبزی در خانه به طور کامل آموزش داده می شود. با ما همراه باشید تا مطلب مان را با کاشت ریحان در خانه ادامه دهیم.

کاشت ریحان در خانه

ریحان یکی از پر طرفدار ترین سبزی خوردن ها است که معمولا در کنار بسیاری از وعده های غذایی مصرف می شود. ریحان فواید بسیار زیادی دارد، این گیاه معطر سبز و بنفش، تاثیر فراوانی در تامین آهن بدن، سم زدایی، نفخ و ترش شدن معده دارد. ریحان را هم می توان در باغچه کاشت و هم در فلاور باکس های کوچک و بزرگ به پرورش آن پرداخت. روش کاشت این گیاه در هر دو بستر به یک صورت خواهد بود. از ریحان هم در کنار غذا می توان استفاده کرد و هم در داخل بعضی از غذا ها همچون پاستای گوجه فرنگی و ریحان، بعضی از انواع پیتزا، دلمه و دیگر غذا ها می توان از ریحان استفاده نمود.

برای کاشت ریحان در خانه نیاز به یک بستر رویش مانند باغچه و یا فلاورباکس، خاک و نشا ریحان دارید. ابتدا باید بذر ها را یک روز قبل از کاشت در مقداری آب ولرم بریزید، روز بعد بستر کاشت را با خاک مناسب که شامل خاک باغچه و خاک برگ است به ارتفاع ۱۵ سانتیمتر پر کنید، سپس بذر ها را از آب خارج کرده و بر روی یک پارچه بگذارید تا خیسی آن برطرف شود. پس از آن بذر ها را در ارتفاع یک و نیم سانتیمتری خاک به صورت فاصله دار از هم قرار دهید. در مرحله آخر روی گلدان را با یک گونی یا پارچه ضخیم بپوشانید و روی آن را به مدت ۵ روز و روزی ۴ بار آبپاشی کنید. پس از دو هفته خواهید دید که بذر های شما جوانه زده و رشد می کنند. وقتی آنها به رشد کامل رسیدند از ساقه بکنید و آنها را نوش جان کنید. با این کار جوانه های جدید بلافاصله جایگزین می شوند و شما برای مدت طولانی ریحان تازه در خانه خواهید داشت.

کاشت جعفری در خانه

در ادامه بحث نحوه کاشت سبزی در خانه به سبزی دیگری می پردازیم. از دیگر سبزیجات خوراکی که مانند ریحان استفاده ها و فواید زیادی دارد و به راحتی هم کشت می شود، جعفری است. جعفری آنتی اکسیدانی قوی به شمار می رود و در کاهش وزن و رفع بیماری ‌های گوارشی بسیار موثر است. علاوه بر این موارد جعفری تاثیر شگرفی بر روی سنگ کلیه دارد و به عنوان یک ماده ادرار آور شناخته می شود. جعفری کاربری های غیر خوراکی نیز دارد و از آن برای تهیه لوسیون و ماسک های پوستی نیز می توان استفاده کرد. رشد جعفری کمی طولانی تر از سایر سبزیجات است. جعفری پس از حدود ۲۰ تا ۲۵ روز جوانه می ‌زند، اما روش کاشت آن تقریبا همانند کاشت ریحان در خانه خواهد بود. برای کاشت جعفری باید بذر های آن را از روز قبل در آب خیساند، پس از گذشت ۲۴ ساعت آب را از بذر ها گرفته و آن را آماده کاشت کنیم. خاک مناسب جعفری ترکیبی از خاک برگ و خاک لومی شنی است. در مرحله بعد بذر ها را در عمق ۶ تا ۸ میلیمتری خاک قرار داده و روزانه روی سطح خاک را کمی آب پاشی می کنیم پس از سه هفته می توانید رویش اولین جوانه‌ ها را مشاهده کنید.

کاشت تربچه در خانه

نحوه کاشت سبزی در خانه را با تربچه ادامه می دهیم. تربچه نیز از دیگر سبزی های پر طرفدار بوده و زینت بخش سفره های ایرانی است. تربچه رشدی سریع دارد و در بعضی مدارس کشت آن را به عنوان یک آموزش باغبانی به کودکان یاد می ‌دهند. تربچه فواید خاص خود را دارد، ویتامین  c، فسفر، روی و ویتامین B کمپلکس موجود در این گیاه ریشه ای، برای پوست مفید است. تربچه سوخت و ساز بدن را تنظیم کرده و گردش خون را بهبود می بخشد. روش کاشت تربچه نیز مانند دو گیاه بالا آسان است، با این تفاوت که پس از آماده کردن بذر ها باید آنها را با فاصله ۴ سانتی متری از هم و در عمق سه سانتیمتری خاک بکارید. خاک مناسب برای کشت تربچه خاک برگ و پیت ماس بوده که در واقع هر چه خاک سبک تر و پوک تر باشد برای کاشت تربچه بهتر است. بذر ها را تا زمان جوانه زدن روزی یکبار آب داد. این گیاه پس از ۲۰ روز جوانه می زند و اگر هر دو هفته یکبار به کشت آن بپردازید برای یکسال تربچه تازه در خانه خواهید داشت.

کاشت نعنا در گلدان

نعنا گیاهی با طبع گرم و خشک است که دارای خواص فراوانی بوده و مصرف آن به اشکال مختلف از جمله تازه، خشک شده، اسانس، دم کرده، پودر و… امکان پذیر است. از نعنا در غذا ها و نوشیدنی های مختلف استفاده می شود نعنا داغ روی آش رشته و بعضی آش های دیگر و همینطور کشک بادمجان بسیار خوشمزه می شود و نوعی تزیین برای این غذا ها نیز به شمار می رود. از نعنا خشک برای تزیین ماست و خیار استفاده می گردد و نعنای تازه هم برای تهیه یک نوشیدنی خنک تابستانی یا یک دم کرده نعنا در زمستان به کار می رود. این گیاه کاربرد های فراوانی دارد بنابراین کشت آن در خانه به شدت توصیه می شود. کاشت نعنا در گلدان به دو شیوه بذر پاشی و قلمه زنی انجام می شود. روش بذر پاشی همانند روش کاشت ریحان در خانه است اما در روش قلمه زنی، چند ساقه قوی نعنا را داخل آب قرار می دهیم تا ریشه بزند، سپس آن را به گونه ای که به ریشه ها آسیبی وارد نشود به گلدان انتقال می دهیم و اطراف آن را با خاک پر می کنیم، بعد از مدت کوتاهی اولین برگ های نعنا رشد خواهد کرد. بعد از مدتی و با برداشت بیشتر رشد جوانه‌ های جانبی افزایش یافته و در نتیجه بوته‌ های نعنا پر پشت‌ تر می شوند. کاشت نعنا در گلدان آسان تر آن چیزی است که فکرش را می کنید و با داشتن نعنای تازه غذا های تان هم خوشمزه تر می شوند.

کاشت شاهی در خانه

نحوه کاشت سبزی در خانه را با سبزی محبوب و خوشمزه ای به نام شاهی پی می گیریم. شاهی سبزی ای است که بیشتر در کنار غذا به همراه دیگر سبزی خوردن ها استفاده می شود. شاهی های تازه و سبز طعم بی نظیری دارند و خوردن آن به همراه ریحان و تربچه و دیگر سبزی ها در کنار غذا هایی همچون کتلت و دیگر غذاهای مصرفی با نان بسیار عالی خواهد شد. برای آنکه در خانه همیشه شاهی تازه داشته باشید، کافیست پس از خیس کردن بذر های آن به مدت 24 ساعت آنها را در گلدانی با ترکیب خاک کوکو پیت و پیت ماس و در عمق نیم سانتی متری خاک بکارید. سپس خاک را با اسپری آب همیشه مرطوب نگه دارید.

کاشت تره در خانه

تره سرشار از منیزیم بوده و برای درمان بیماری های مربوط به پروستات مفید است. پس از آموزش کاشت ریحان در خانه و کاشت نعنا در گلدان و همچنین جعفری و تربچه و شاهی، حال نحوه کاشت سبزی در خانه را با تره ادامه می دهیم. تره سبزی ای است که معمولا در سبزی خوردن کنار غذا همراه با دیگر سبزی ها خورده می شود. همچنین این سبزی در پخت بعضی از غذا ها مانند کوکوی تره نیز مورد استفاده قرار می گیرد.  این کوکوی خوشمزه با استفاده از تره های خورد شده، تخم مرغ و مقداری آرد درست می شود. همچنین تره یکی از سبزی های اصلی برای پخت آش رشته است. برای کاشت تره ابتدا بذر های آن را در آب قرار دهید و منتظر بمانید تا متورم شوند. سپس آب آنها را با استفاده از پارچه یا دستمال کاغذی بگیرید. مقداری خاک باغچه با کمی کود طبیعی یا کود ریز مغذی را درون گلدانی بریزید و آن را مخلوط کنید. سپس خاک را مرطوب کرده و بذر تره را با فاصله روی سطح خاک بپاشید. در مرحله بعد، مقداری از کود طبیعی را با ماسه ترکیب کنید و روی آنها بریزید. فراموش نکنید که به بذر های خود آب دهید و خاک را همیشه مرطوب نگه دارید.

نحوه کاشت ترخون در خانه

ترخون منبع بسیار غنی از آهن، کلسیم و منگنز است و در بدن با کمک به تولید بیشتر صفرا باعث می شود که هضم غذا بهتر صورت گیرد و همینطور باعث افزایش سم زدایی از بدن می گردد. ترخون گیاهی است که طعم و عطر خاصی دارد و هم در سبزی خوردن در کنار غذا و هم در بعضی از غذا ها همچون دلمه مورد استفاده قرار می گیرد. نحوه کاشت سبزی در خانه در مورد ترخون به این شکل است که ترکیبی از خاک باغچه و هوموس پوسیده را تهیه کنید و درون گلدان مورد نظر یا باغچه تان بریزید. پس از اینکه خاک را به مقدار کم مرطوب کردید، گودالی که عمق ۵ تا ۸ سانتی متر دارد را درست کنید. ریشه یا قلمه ساقه ترخونی که دارید را داخل گودال بگذارید و آن را محکم کنید. سپس آن را آبیاری کرده و آن را در جایی که نور زیادی وجود دارد، قرار دهید.

روش کاشت مرزه در خانه

شاید برای تان جالب باشد که بدانید مرزه گیاهی از خانواده نعنا است اما شکل ظاهری آن تا حدودی به ترخون شبیه است. عطر و طعم و ارزش غذایی بالای سبزی باعث شده که هم در سبزی خوردن در کنار غذا و هم در داخل بعضی از غذا ها از مرزه استفاده شود. چند مورد از خواص دارویی مرزه عبارتند از: کمک به درمان بعضی مشکلات پوستی، درمان مشکلات گوارشی، فشار خون، دیابت، سر درد، درد مفاصل، تقویت سیستم ایمنی، افزایش میل جنسی و موارد دیگر. برای کاشت مرزه در خانه پس از اینکه درون گلدان مورد نظر خود خاک مناسب ریختید، سوراخ ‌هایی را به عمق نیم سانتی متر و در فاصله دو تا ۵ سانتی متر از هم قرار دهید و بذر مرزه را درون آن قرار بگذارید. سپس روی آن را خاک بریزید و در قسمت نورگیر خانه خود قرار دهید.

نحوه کاشت آویشن در گلدان

آویشن یک گیاه فوق العاده خوشبو است که می تواند در درست کردن غذا های مختلفی به کار رود. در پخت غذا هایی نظیر بعضی فست فود ها، سوسیس بندری و دیگر غذا ها از آویشن می توان استفاده کرد. همچنین آویشن به خاطر خواص درمانی زیادی که دارد بیشتر مورد توجه قرار می گیرد. برای مثال از این گیاه مفید برای درست کردن دمنوش می توان استفاده کرد و در هنگام سرما خوردگی به کاهش التهاب گلو و کاهش سرفه کمک نمود. برای کاشت آویشن در خانه در ابتدا گلدان متوسطی بردارید و داخل آن را خاک مناسب بریزید. در این مرحله بذرها را در عمق نیم سانتی متری و به فاصله ۲۰ تا ۳۰ سانتی متر به صورت متراکم بکارید. پس از کاشتن نوبت به آبیاری می ‌رسد. گلدان خود را پشت پنجره و در معرض نور قرار دهید.

همانطور که مطالعه فرمودید نحوه کاشت سبزی در خانه بسیار آسان است. برای این کار به یک گلدان یا ظرف مناسب نیاز دارید که بذر ها را درون آن بکارید. می توانید از جعبه های چوبی و یا یونولیتی هم برای این کار استفاده نمایید. گلدان یا ظرف سبزی کاشته شده را در کنار پنجره و یا در تراس بگذارید و اجازه دهید نور خورشید به آن برسد. آبیاری بذر ها را فراموش نکنید و خاک را همیشه مرطوب نگه دارید. کشت گیاهان علاوه بر تأمین مواد غذایی و رنگین تر کردن سفره تان، احساس خوبی به شما می ‌دهد و می ‌تواند به یک تفریح خوب برای تان مبدل شود.

 

 

خانه ایده آل خود را بسازید:

۷ گیاه آپارتمانی که نگه داری از آنها ساده است



چیدوپلاسی عزیز دیدگاه خود را بنویسید

<