ویدیو: تنالیته های مختلف رنگ سفید و راهنمای دکوراسیون با استفاده از این رنگ

چیدوپلاس 23 اردیبهشت 1398 ، ،

رنگ سفید از آن دست رنگ هایی است که در خیلی از بخش های چیدمان به کار برده می شود. کاربرد رنگ سفید در دکوراسیون هم می تواند در دیوار ها باشد و هم در بخش های جزیی تر مانند مبل ها و حتی فرش ها استفاده شود. انواع رنگ سفید برای دیوار فضای خانه را بزرگ تر و دل باز تر جلوه می دهد و استفاده از این رنگ در سایر بخش های دکوراسیون موجب می شود تا چیدمانی آرام، روشن و سرشار از خلوص و پاکی ایجاد گردد. ما این متن را به موضوع کاربرد رنگ سفید در دکوراسیون و معرفی انواع رنگ سفید که در چیدمان مورد استفاده قرار می گیرد، اختصاص دادیم. اگر می خواهید با روانشناسی رنگ سفید در دکوراسیون و همینطور پیشنهاد هایی برای کاربرد این رنگ در خانه آشنا شوید، با ما در این متن همراه باشید.

استفاده از رنگ سفید در دکوراسیون

رنگ سفید یکی از رنگ های خنثی محسوب می شود که تقریبا در دیوار و سقف تمامی خانه های ایرانی به کار رفته است. این رنگ اگر به درستی و در جای صحیح خود استفاده شود جلوه زیادی دارد، در واقع رنگ سفید خود منعکس کننده دیگر رنگ ها است. سفید از جمله رنگ هایی است که می ‌توان از آن در تمامی بخش های خانه استفاده کرد و استثنایی برای استفاده از آن وجود ندارد. این رنگ به دلیل ماهیت روشنی که دارد می‌ تواند باعث باز تر و درخشنده تر دیده شدن فضا شود و استفاده زیاد از آن به خصوص در خانه های کوچک توصیه می ‌شود. اما استفاده بیش از حد از رنگ سفید در تمامی بخش های خانه می‌ تواند حس یکنواختی به فضا بدهد. بنابراین بهتر است از تونالیته های مختلف این رنگ در چیدمان استفاده کرد. رنگ سفید ترکیب های متفاوتی دارد که به افزایش کنتراست در فضا کمک می‌ کند، رنگ‌ هایی همچون شیری، استخوانی، صدفی و بسیاری دیگر از رنگ ها همانند فیلی و کاپوچینویی از ترکیب های پر طرفدار این رنگ به شمار می روند. البته که می توان یک خانه را با هر رنگ سفیدی دکور کرد اما این موضوع پس از مدتی سکونت در خانه باعث ایجاد حس خستگی مداوم می ‌شود، پس بهتر است برای اینکه ارزش رنگ سفید در خانه حفظ شود، از ترکیب‌ های آن به درستی استفاده کرد. رنگ‌ ها نیز هر کدام به صورت براق و مات دسته بندی می شوند و این نوع تقسیم بندی نیز در به کارگیری آنها در فضا های مختلف خانه بسیار کمک کننده است. به طور مثال اگر شما می خواهید دکوراسیون تمام سفید داشته باشید می ‌توانید از نوع براق آن برای وسایل خانه و از نوع مات برای دیوار، سقف و دیگر بخش ‌هایی با سطح پوشش وسیع استفاده کنید.

روانشناسی رنگ سفید در دکوراسیون

پیش از استفاده از هر رنگی در چیدمان خانه خوب است که با ویژگی های روانشناختی آن رنگ آشنا شوید تا بتوانید بهترین استفاده از آن را در دیزاین خانه داشته باشید. رواشناسی رنگ سفید در دکوراسیون هم می تواند به شما کمک کند تا بهترین تصمیم را برای کاربرد این رنگ در خانه بگیرید. درباره رنگ سفید باید گفت که این رنگ نشانه پاکی و خلوص، جدا شدن تمام پلیدی ها و آلودگی ها، سادگی و مفاهیمی از این دست خواهد بود. استفاده از رنگ سفید در دکوراسیون به مانند یک بوم سفید خالی است که حال می توانید رنگ ها و طرح ها و بافت ها را به دلخواه بر روی آن اضافه کنید. درباره روانشناسی رنگ سفید در دکوراسیون این را هم باید اضافه کرد که این رنگ می تواند نشان گر شروعی جدید در زندگی باشد. سفید به عنوان نمادی از بی گناهی و پاکی آغاز کننده یک ماجرای جذاب خواهد بود.

تونالیته ها و طیف های مختلف رنگ سفید در دکوراسیون

همانطور که گفته شد استفاده از تونالیته های مختلف رنگ سفید در دکوراسیون به نمود بیشتر این رنگ در فضا کمک می کند. طیف های مختلف این رنگ شامل شیری، رنگ سفید استخوانی و سفید عاجی، سفید صدفی، سفید گچی، سفید کاپوچینویی و سفید فیلی است. هر کدام از این رنگ ها را می توان در قسمت هایی از دکوراسیون مورد استفاده قرار داد. اگر می خواهید فضای چیدمان خانه تان رو به سردی برود از طیف های سرد تر این رنگ مثل گچی، صدفی یا فیلی استفاده کنید و اگر می خواهید فضای دکوراسیون تان گرم تر باشد از استخوانی و شیری بیشتر در چیدمان استفاده نمایید. برای آشنایی هر چه بیشتر با این رنگ ها و همینطور استفاده از رنگ سفید در دکوراسیون در ادامه همراه ما باشید.

کاربرد تونالیته های مختلف رنگ سفید در دکوراسیون

  • سفید گچی: یکی از رنگ هایی که از آن در دکوراسیون خانه استفاده زیادی می شود رنگ سفید گچی است. علت استفاده زیاد از آن هماهنگی این رنگ با رنگ هایی همچون قهوه ای و کرم بوده و چون در اکثر خانه ها به دلیل استفاده از وسایل چوبی به وفور رنگ قهوه ای دیده می شود می توان گفت رنگ سفید گچی بسیار پرکاربرد است. از این رنگ سفید برای دیوار ها بیشتر استفاده می شود و این رنگ ماهیت کمی سرد دارد. رنگ سفید گچی می تواند انتخاب خوبی برای ایجاد یک فضای ساده و بی آلایش باشد.
  • رنگ سفید استخوانی و سفید عاجی: بهترین رنگ بعد از رنگ سفید ساده، رنگ سفید استخوانی است. این رنگ که کمی ماهیت گرما بخشی دارد ترکیبی از رنگ سفید و کمی اکر بوده و از این رو می‌ توان در دیوار ها، پرده و پوشش مبلمان از آن استفاده کرد و همنشینی آن بر روی رنگ سفید ساده ترکیب زیبا و آرامی را نیز به وجود می ‌آورد. رنگ بعدی به رنگ سفید عاجی معروف است که معمولاً با رنگ استخوانی اشتباه گرفته می شود. این رنگ ترکیبی از رنگ های سفید و صورتی است و رنگی کلاسیک به شمار می رود و از آن در چیدمان هایی به سبک کلاسیک استفاده های زیادی می شود. رنگ سفید استخوانی و سفید عاجی بسیار به هم نزدیک هستند و نمونه هایی از کاربرد آنها را در مبلمان های کلاسیک حتما دیده اید. مبل های استیل و سلطنتی و حتی مبلمان چوبی کلاسیک ساده با رنگ چوب استخوانی یا عاجی تصویری بسیار شیک و فوق العاده زیبا را به نمایش می گذارند. در واقع بیشتر افراد ماهیت گرم این رنگ های روشن و جذاب را دوست دارند و به دلیل شکیل بودن و با وقار بودن این دو رنگ از آنها در چیدمان کلاسیک خود به همراه رنگ هایی نظیر نسکافه ای، بژ، طلایی، قهوه ای و حتی پوست پیازی استفاده زیادی می کنند.
  • رنگ سفید صدفی: رنگ سفید صدفی کمی به رنگ سفید عاجی شباهت دارد با این تفاوت که این رنگ را تقریبا می ‌توان یک صورتی پاستیلی دانست. رنگ سفید صدفی در سبک های کلاسیک استفاده فراوانی دارد و به عنوان یک رنگ روشن می توان از آن در اتاق خواب نیز استفاده کرد. در صدف صدفی میزانی از براقیت و درخشانی وجود دارد که آن را خاص و متمایز می کند. از این نوع رنگ سفید در دکوراسیون در پوشش مبلمان چوبی، میز ناهار خوری و صندلی های آن، میز های عسلی، میز تلویزیون و سایر وسایل چوبی می توان استفاده کرد.
  • سفید کاپوچینویی: از دیگر طیف های رنگ سفید که ماهیتی گرم دارد و برای نشیمن مناسب است، می توان به رنگ سفید کاپوچینویی اشاره کرد. این رنگ معمولاً به عنوان پوشاننده دیوار و رنگ فرش استفاده می شود و همچنین زیبایی خاصی در کنار رنگ آبی دارد. این نوع رنگ سفید در دکوراسیون می تواند فضایی گرم و روشن را به وجود آورد و در کنار رنگ هایی مثل قهوه ای، نسکافه ای و حتی طلایی بسیار زیبا خواهد شد.
  • سفید فیلی: یکی دیگر از رنگ های پر طرفدار رنگ سفید فیلی است. ‌این رنگ از ترکیب خاکستری و سفید درست می شود و در سبک های مدرن از آن استفاده بسیاری می شود. رنگ سفید فیلی حالتی خنثی و کمی رو به سرما داشته و برای روح بخشیدن به فضا می توان آن را در کنار رنگ های دیگری از جمله آبی کاربنی استفاده کرد ‌و یا در ترکیب با دیگر رنگ ها، مثلا سفید صدفی به کار برد. این نوع رنگ سفید در دکوراسیون های مدرن و کلاسیک به کار برده می شود. در چیدمان های کلاسیک می توان بخش های چوبی مبل های استیل را با این رنگ پوشش داد و در کنار وسایلی به رنگ نقره ای از آنها استفاده کرد.
  • دیگر ترکیب ها و طیف های رنگ سفید: دیگر رنگ های معمولی را نیز می ‌توان در حجم های بسیار کمی با سفید ترکیب نمود و رنگی با تم جدید درست کرد‌. مثلا با اضافه کردن کمی صورتی یا گلبهی به سفید می توان یک رنگ بسیار لطیف و ملایم را ایجاد کرد که بسیار مناسب دیوار نشیمن و اتاق خواب است و می توان گفت هرگز فضای تمام سفید را خسته کننده نشان نمی‌ دهد. یا مثلا با اضافه کردن کمی زرد به رنگ لیمویی بسیار روشنی رسید که رنگی پاستیلی محسوب می شود و ترکیب آن با کاغذ دیواری طرح دار بر روی دیوار بسیار عالی خواهد شد.

در استفاده از رنگ سفید در دکوراسیون چه نکاتی باید رعایت شود؟

تونالیته های رنگ سفید باید این توانایی را داشته باشند که چشم بیننده را خسته نکنند و در عین حال پویایی خود را حفظ کنند. درجه سفید های مختلف این کمک را می کنند که در سطح وسیع تر برای استفاده از رنگ سفید ساده دچار یکنواختی نشویم. فراموش نکنید رنگ سفید فضا را بسیار دل باز تر و آرامش‌ بخش تر نشان می دهد و بسیار مناسب خانه های کم نور و کوچک است، اما استفاده یکدست و کامل از آن این آرامش را تبدیل به میزانی از بی حوصلگی می کند ‌و باید حتما چند عنصر تاثیرگذار همانند فرش، کف، پرده و وسایل تزیینی را با رنگ های دیگر در نظر گرفت تا زیبایی خیره کننده رنگ سفید مشخص شود. پس به طور کلی می توان نکات مهم در رابطه با استفاده از رنگ سفید در دکوراسیون را به این صورت بیان کرد:

  • از انواع رنگ سفید در دکوراسیون نباید به طور کامل و یکدست استفاده کرد زیرا میزان و حجم زیادی از سفید باعث ایجاد فضای یکنواخت و تکراری می شود و برای افراد ملال آور می گردد.
  • انواع رنگ سفید در دکوراسیون های مدرن و کلاسیک به کار برده می شود اما ترکیب آن با رنگ های دیگر می تواند در هر سبک دکوراسیون متفاوت باشد و نتایج مختلفی را ایجاد کند.
  • اگر می خواهید از رنگ سفید در دکوراسیون خانه تان استفاده کنید و مایلید که فضای کلی خانه رو به گرما برود می توانید از رنگ سفید استخوانی و یا رنگ شیری یا سفید کاپوچینویی استفاده نمایید و آن را با رنگ هایی مانند قهوه ای و یا نسکافه ای، کرم، طلایی و یا بژ ترکیب نمایید.
  • در صورتی که به فضاهای رو به سرد تمایل بیشتری دارید و ترجیح می دهید خانه تان حال و هوای زمستانی داشته باشد، استفاده از رنگ های سفید صدفی یا سفید فیلی بهترین انتخاب خواهد بود. ترکیب این رنگ ها با صورتی، آبی و نقره ای بسیار عالی می شود.

استفاده از رنگ سفید برای دیوار

یکی از بخش های دکوراسیون که معمولا از رنگ سفید برای آن استفاده می شود، دیوار است. استفاده از رنگ سفید برای دیوار از گذشته مرسوم بوده و البته در سال های اخیر کمی این کلیشه از بین رفته و رنگ های دیگر نیز برای بعضی از دیوار های خانه مورد استفاده قرار می گیرند. رنگ سفید برای دیوار معمولا از بین رنگ های گچی و یا رنگ سفید استخوانی انتخاب می شود که یا می تواند برای همه دیوار ها و تعدادی از آنها استفاده شود. در واقع برای ایجاد تنوع و زیبایی بیشتر در دکوراسیون می توان یکی از دیوار ها را با رنگی دیگر پوشش داد و یا از کاغذ دیواری طرح دار و رنگی برای آن استفاده نمود. انواع رنگ سفید در دکوراسیون و مخصوصا برای دیوار ها می توانند با یک کاغذ دیواری طرح دار رنگی ست شوند. مثلا رنگ سفید استخوانی می تواند با کاغذ دیواری که دارای زمینه سفید و طرح هایی به رنگ بژ است، به خوبی هماهنگ شود.

استفاده از انواع رنگ سفید در دکوراسیون اتاق خواب

اتاق خواب نیز به مانند سالن پذیرایی می تواند با این رنگ دیزاین شود اما پیشنهاد می شود که حتما از رنگ های دیگری در کنار آن استفاده گردد تا محیط یکنواخت و تکراری نشود. به طور کلی هر چه فضای چیدمان اتاق خواب دارای رنگ های گرم تری باشد، دکوراسیون بهتر و مناسب تر می شود. البته رنگ های سرد همچون آبی و طوسی و یا سبز نیز برای اتاق خواب کاربرد های گسترده ای دارند. ترکیب سفید و آبی کاربنی یا لاجوردی، ترکیب سفید و صورتی یا گلبهی، و همینطور ترکیب سفید و قرمز پیشنهاد های خوبی برای استفاده از رنگ سفید در دکوراسیون اتاق هستند.

استفاده از انواع رنگ سفید در دکوراسیون آشپزخانه

پیشنهاد می شود اگر متراژ آشپزخانه تان کوچک است از رنگ سفید در دکوراسیون آن استفاده کنید. رنگ کابینت ها را سفید انتخاب کنید و این را در مورد میز غذا خوری، پرده و سایر وسایل نیز به کار ببرید. برای ایجاد تنوع می توانید کاشی های بین کابینتی را از رنگ های دیگر انتخاب نمایید تا فضا یکنواخت و ملال آور نشود.

 

 

خانه ایده آل خود را بسازید:

استفاده از مبل سفید برای ایجاد یک دکوراسیون منحصر به فرد



چیدوپلاسی عزیز دیدگاه خود را بنویسید

<